Semesterresan - dag 4: Lidköping - Uppsala

I Lidköping finns en fabriksförsäljning av kastruller och porslin där vi tänkte inhandla en present till dottern som varit kattvakt. Tyvärr öppnade dom inte förrän 12 så medan vi väntade passade vi på att ta en titt på Lidköpings fina stadspark, väl värd ett besök. Linnéjubiléet firades även där med fina planteringar.
               
På Rörstrandsfabriken köpte jag två av dom här tekopparna till min dotter i present. Jag tycker designen är urhäftig.........är nästan sugen på att köpa några kaffekoppar till mig själv.
                                 image58
                                 Iittala Ego
Ja, sen var det bara att styra kosan mot Uppsala men vi hade ingen lust att välja den snabbaste vägen utan vi tänkte suga lite på karamellen så i Örebrotrakten vek vi av och tog en tur runt Mälaren också.
I Kumla såg vi en skylt "Konst på hög" som vi blev lite nyfikna på. Det visade sig att det var en jättestor slagghög som numera var övertäckt och bevuxen och där uppe hade dom en konstutställning. http://kph.kumla.com/ Via den länken får man ett hum om vad det är.
När vi kommit upp på högen blåste det så fruktansvärt att det var nästan omöjligt att stå rakt och risken var överhängande att glasögonen skulle blåsa av. Jag fick nästan panik så vi begav oss ganska snart ner igen. På vägen ner stannade vi och plockade med oss ett antal fina runda stenar som jag ska lägga någonstans i trädgården där det passar. Det var i alla fall en vidunderlig utsikt från högen men tyvärr vågade jag inte slappna av och njuta av utsikten av rädsla för att faktiskt blåsa omkull.
image59
Efter blåsäventyret fortsatte vi till Julita gård. Här kan man läsa mer . http://www.nordiskamuseet.se/ och klicka vidare på Julita. Det är ett jordbruksmuseum, som man nog kan kalla det. Vi kom vid 18-tiden och då var alla byggnader stängda så vi måste helt enkelt ta oss en tur dit vid ett annat tillfälle. Det verkar vara mycket sevärt om ens intressen ligger åt det hållet.
På vår fortsatta färd stannade vi till en liten stund i Strängnäs hamn för att ta en bensträckare och sen fortsatte färden mot Uppsala. I Enköping hjälpte vi 4 ungdomar som fått fel på bilen. Dom slet med att få av bilen från motorvägen så vi bogserade dom till ett lämpligare ställe. Dagens goda gärning..........
Ungefär 5 mil senare var vi hemma i Uppsala...........mycket nöjda med resan och vi hade hunnit med massor på bara några få dagar.

Kommentarer
Postat av: mammselen

Ja, vilka fina tekoppar.
Typiskt, så gör jag med... Det jag själv vill ha, det köper jag till andra i present.

2007-07-22 @ 21:00:12
Postat av: irene

Läcker bild och läcker kyrka.

2007-07-22 @ 22:12:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0