Ingen morgontidning idag..............

När tidningen uteblir får jag helt plötsligt ett enormt behov av att läsa tidningen, men det är väl så man fungerar. Jag får väl gå till en granne och låna den. Det mesta går dessutom ändå att läsa på nätet men det är ändå inte detsamma som en riktig papperstidning.

Det stora sjukhuset och facket är inte överens om flexavtalet så det är uppsagt och idag kommer det kanske att avgöras hur framtiden blir ang. flexen. Arbetsgivaren har tolkat om avtalet så att om man skulle bli beordrad att arbeta övertid efter dagen slut, får man bara flextid för den tid som ryms inom flexramarna och först efter flexramens slut  får man ersättning för övertid. Så har det hittlis inte varit men sen tolkades avtalet om, facket missförstod och skrev på med ett stort missnöje från alla medlemar som följd.

Jag tror att flexramen är en timme för och en timme efter ordinarie arbetstid så det skulle betyda att om man jobbar 8 timmar/dag är man i praktiken tillgänglig för arbetsgivaren 10 timmar om dagen utan extra ersättning.

Det har varit ett himla sammelsurium om det hela under ca. ett halvår så jag hoppas att det blir en lösning på problemet idag annars blir det till att jobba fast tid. I praktiken har det ingen större betydelse för oss nattjobbare. Vi kan ändå inte flexa i någon större mån men på dagen kommer det i så fall att bli en markant skillnad.
        image121


Kommentarer
Postat av: Stig

Jag kan förstå om man blev puttriga....vilket avtal...

2007-09-13 @ 20:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0