Årets första fästing.........

...........upptäckte jag på en av kissarna när han låg och gosade i min säng. Det var bara att plocka fram fästingpennan, en fantastisk uppfinning och ta bort den eländiga varelsen.
image207Så här såg den ut ungefär.

Som sagt var så var festen lyckad. Jag har ett jättefint tapasfat från Lena Linderholm där jag som förrätt serverade lite små godsaker tillsammans med bröd. Oliver, dolmades, parmaskinka, halloumi och soltorkade tomater på fatet och så hade jag för första gången fått till en auberginröra som faktiskt blev riktigt god.

Till huvudrätt hade jag gratinerade enchiladas - ett nytt recept som har blivit en storfavorit med guacamole till. Som efterrärr bjöd jag på en mystiskg toffee-kaka som jag råkade se Nigella baka i ett program. Det är en kaka med dadlar och mörkt muscovadosocker och innan man gräddar den häller man 1/2 liter kokande vatten i formen uppe på smeten. Det låter konstigt men det är så man gör och kakan blir fantastiskt god. Kaka och "kolasås" allt i en form.

Ett lite mörkt moln var det dock för en av de bjudna som tackat ja kom inte och när jag ringde för att höra vad som hänt trodde han att det var nästa helg. Jag blev pinsamt rädd att jag skulle ha bjudit honom till fel datum. Han var den enda jag mejlat inbjudan till och som tur var så fanns mejlet kvar och tack och lov så hade i alla fall inte jag sagt fel datum.
Vi pratade, skrattade och drack vin ända till mitt i natten så det blev till att sova länge på söndagen.

En 9000-stegspromenad har jag också gjort idag och jag fick till och med se en hackspett igen. Om någon vet vilka "hackspettar" som åstadkommer det där snabba speciella lätet får ni gärna meddela mig för de hackspetter jag ser hackar bara sakta.

Nu väntar ett trenätters arbetspass. Inget jag ser fram emot men i gengäld har jag ingen natt kommande vecka men däremot tre dagpass varav något ger extrapengar som ju alltid är trevligt.

Kommentarer
Postat av: maritha

Fy tusan för fästingar....hatar ALLA kryp och speciellt såna som suger sig fast, ryser vid blotta tanken...därför drar jag till Norrland på sommaren, dom små kräken har inte hittat dit än=)

2008-04-09 @ 00:21:58
URL: http://marithape.blogg.se
Postat av: irene

jodå, de finns här också... fast inte så tätt som söderut

2008-04-09 @ 18:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0