Idag vet jag inte ett dugg vad jag ska skriva om.

Börjar man bara skriva så kommer det väl någonting. Det är rena rama vårvädret här...utan sol då förstår för mulet är det så det förslår och ca 3 plusgrader.
Har åstadkommit en hel del idag inklusive en drygt 30-minuterspromenad. Det är ju bokslutsdags så det är dags att se över samfällighetens ekonomi. Vi hade styrelsemöte och diskuterade bland annat en åtgärd som slukar runt 250.000 - nämligen att asfaltera om alla gångstigar som är spruckna och dåliga efter 25-års boende här. Asfalt är svindyrt ska ni veta - och jag är lite snål.

En matbrödsdeg har jag på jäsning. Jag har fått för mig att jag ska baka mer matbröd och förena nytta med nöje. Bröd är egentligen ganske dyrt om man tänker efter. Nu när vi bara är tre boendes här så räcker ett halvlitersbak i  alla fall ett par - tre dagar om det inte blir sensationellt gott vill säga.



Nu är klockan 22.10 och brödet blev sensationellt gott så i morgon är det nog slut.
Stegmätaren står på 5581 steg och det är snart dags att gå till sängs. Promenaden på förmiddagen gjorde drygt 4000 steg och resten är när jag "lallat runt" här hemma så när vi startar upp stegräknartävlingen på jobbet för att i tanken gå till Paris så kommer det att krävas att jag ligger i. Antagligen måste jag promenera drygt en timme om dagen...........................Puh...............men jag ska klara det.

Här är brödreceptet som jag hittade på i farten

1 pkt jäst      (hade bara det för söta degar hemma)
5 dl mjölk som värmts till ca. 37 grader
ett par rejäla klickar smör
1/2 msk salt
drygt 1/2 dl socker (för jag trodde att jästen krävde det)
2 dl rågflingor
1 dl havregryn
och dinkelmjöl till lagom konsistens.

Degen fick jäsa ordentligt, ca 45 min och sen delade jag den i två delar och rullade ut en längd som jag skar i 6 stora bitar, vilket blir 12 bröd totalt. Normalt brukar jag lägga snittytan nedåt men nu fick jag för mig att bara ställa bitarna som dom var på plåten. Alla 12 i samma långpanna. Jäs på plåten och grädda i 250 grader i 10 minuter.

Så här sa äldste sonen om brödet:

- Var ju väldigt proffsigt bröd måste jag säga.

- både till smak, design osv

- men med snart 40 års erfarenhet så är det ju dags att bitarna faller på plats


Det blev jag glad för :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0