Torsdag, semesterdag 4

En dag full av trädgårds-aktiviteter. Gräset är klippt, häckarna är snygga och propra och det ser allmänt trevligt ut i trädgården. Lite trädbeskärning hann jag också med.
Till kvällen bestämde vi oss för att grilla i det vackra vädret........för nu är det kanon ute. Jag köpte en färdigmarinerad fläskfilé för enkelhetens skull. Och nu till det sensationella. Jag har ju alltid fått mer eller mindre panik så fort jag ska grilla men ikväll...........ja ni skulle ha varit med. Det var ett behagligt lugn från början till slut tack vare att jag äntligen har förstått vad indirekt grillning betyder. Det kanske bara är jag som inte har fattat men här kommer en beskrivning.

Man lägger kolet i grillen och tänder på, men bara på halva grillytan. När kolet är grått som det ska vara så lägger man dit köttbiten och grillar den lite snabbt på båda sidor, detta för att porerna ska sluta sig så att saftigheten bevaras. Sen tar man köttbiten och flyttar över den på den sida som saknar kol och sen på med locket. (Detta förutsätter förstås att man har en grill med rundat lock.) Nu fungerar grillen som en ugn och köttbiten steks färdigt i värme utan riskt för att den ska brännas. Så gott kött har jag aldrig lyckats åstadkomma förut, det kan jag lova och det utan några större krusiduller.

Så här på semestern är det stor risk att det slinker ner ett och annat glas vin var och var annan dag..........och mest var dag så idag har jag bestämt att jag får titta i tomt glas........i alla fall på vin. Jag vill ju inte att min viktnedgång ska gå helt i stöpet.

Nu ska jag sätta mig ute en stund och njuta av den fina kvällen och sen blir det inte allt för sent sänggång. Vi ska nämligen vara med och köra hö i morgon eller sambon ska höbärga och jag fixar mat. Hoppas bara att vädret står oss bi.

Kommentarer
Postat av: irene

aha, då förstår jag varför man ska ha en stor grill. I min lilla hink funkar det inte

2008-07-11 @ 20:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0