Onsdag, semesterdag 10

Vi har varit ute och rört lite på oss.......med bilen alltså. Ett och annat steg blev det också. Kosan styrde vi mot Kopparberg och Ställdalen, en liten nätt resa på ungefär 20 mil enkel. I Ställdalen tittade vi på huset där min mormor och morfar bodde och även min mamma förresten. Det vars sig likt, välskött och fint. Vi tittade bara utanför förstås.

När vi var hungriga tog vi våra sallader och åkte till badplatsen där jag lärde mig simma, en sjö som heter Sågdammen. Där var det också fint men lite för blåsigt dock, så tröjan åkte på.

I Kopparberg tittade vi på kyrkan, letade reda på en släktgrav, gick till turistinformationen och tittade sen runt lite allmänt. Vi fick en redogörelse för det dyra feltryckta tre shilling banco-frimärket som har poststämpel från Kopparberg. Det såldes tydligen senast för 15 miljoner. http://www.ljusnarsberg.se/3skilling.asp   Kanske lite allmänbildande läsning... 
Jag kommer ihåg delar av sensationen sen jag var barn och nu fick jag en uppfriskning av minnet.
    
Efter Kopparberg styrde vi kosan mot Bångbro och sen vidare över skogen mot Löa, Uttersberg och Skinnskatteberg. I Surahammar åt vi varsin pizza och sen åkte vi vidare hemåt.

Här kommer ett litet urval av det vi tittade på 

Vid Sågdammen
 
Ljusnarsbergs kyrka  i Kopparberg

Kyrkans interiör

Löa hytta


Utanför Galleri Astley i Uttersberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0