Hasseludden - hemma igen

Nu är jag tillbaka efter min lilla vistelse på Hasseluddens Yasuragi. Jag kommer inte ihåg om jag berättade tidigare att en kamrat hade fått ett presentkort på en helgvistelse på Hasseludden som hon egentligen inte alls uppskattde. Hur som helst erbjöd hon mig att dela på kortet så i stället för en helg för henne blev det ett knappt dygn för oss båda. Trevligt att bli bjuden på en så shangtil vistelse.

Efter att vi checkat in till vårt rum klädde vi oss i den obligatoriska yukatan som är en  japansk bomullsrock som ser ut precis som en kimono men en kimono är alltid sydd i siden berättade dom. Vi fick också tofflor som vi skulle bära under vistelsen och när vi skulle bada fick vi  även en baddräkt och allt fick man sen ta med hem.

Det var så obeskrivligt skönt att tassa omkring i denna rock ett helt dygn och slippa tänka på vad man skulle ha för kläder till middagen osv.

Badcermonin är en hel procedur med tvagning och ett evigt hällande med varmt vatten och så fanns det underbara varma källor där man bara kunde ligga och relaxa. På måndag morgon badade vi i en källa ute under bar himmel. Det var verkligen skönt att ligga nedsänkt i varmt vatten och andas in den kalla 0-gradiga luften. En liten simtur i bassängen hann jag också med.

På söndagkvällen hade vi bokat in sushiskola och varsin behandling där jag valde shiatsu som fick till följd att jag nu har bokat in mig på en sån behandling här i Uppsala. Terapeuten tyckte att jag andades alldeles för ytligt och att jag var allmänt stel i axlar och höfter och hon trodde att mina ben och höftbesvär mycket väl skulle kunna bero på det. Efter hennes behandling kände jag en stor skillnad och nu har jag beslutat mig för att slopa dom antiinflamatoriska tabletterna som jag redan tidigare misstänkt gör varken till eller ifrån men gör mig däremot oklar i skallen. Fortsättning följer om detta.

Till middag hade vi bokat in oss på Teppanyaki vilket betyder att kocken lagar maten på ett stekbord direkt i anslutning till måltiden vilket var mycket trevligt och gott. All mat intogs dessutom med pinnar. Tur att jag har fått träning på den färdigheten vid sushiätande som förekommer i detta hus både nu och då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0