Sju E-ämnen!

I måndags lyckades jag inte få med mig någon egengjord matlåda till jobbet så jag knallade iväg till kiosken på det stora sjukhuset där det säljs matlådor av olika sort. Den hylla där jag normalt hittar något passande och då för det mesta wraps med falafel, gapade tom och påfyllnad skulle ske senare under dagen. Det var NU jag skulle äta så det vara bara att välja något annat.

På hyllan under stod en serie med färska matlådor innehållande olika fiskrätter för 60 kr. Dyrt, men vad gör man? Mina ögon föll på en låda med pasta, räkor och kräftstjärtar i någon sås som såg god ut. Jag kollade in innehållsförteckningen lite lätt för att få en hum om kryddningen och konstaterade då att denna lilla matlåda innehöll  sju E-ämnen, dvs livsmedelstillsatser. Då blev jag bara tvungen att titta lite mer på ett par av de andra och där var innehållet runt tio olika tillsatser.. Helt otroligt!

Den stackars kvinnan som stod i kassan påstod att hon aldrig hade hört talas om E-ämnen när det bara slank ur mig att min låda innehöll sju stycken.

Skulle jag själv laga till den pasta som jag åt och gissar på innehållet för att få liknande smak så skulle jag nog bara behöva pasta, räkor, kräftstjärtar, grädde, lite mjöl, fiskbuljong, cayennepeppar och salt. Snacka om att vi får i oss en massa SKIT i maten om vi inte ser upp.

Jag kommer ihåg när jag handlade där en annan gång och det blev så dyrt. Jag tror det blev 55 kr för en fryst sopprätt från Felix (tror jag) och en chokladkaka Ritters choklad. Chokladen visste jag kostade 15 kr. När hon sa summan jag skulle betala, vilket var 55 kr sa jag "oj det var dyrt" varpå expediten svarade "ja, chokladen är dyr" lite snipigt. På MAXI kostar sopplådorna högst 25 kr och jag fick alltså betala 40 i kiosken.
 
Ja man blir väl snart portad där...........

Kommentarer
Postat av: maritha

Skönt att höra att det är fler som är klantiga=).

Visst är det läskigt med alla dessa E i maten, man får väl försöka få i sig så lite som möjligt iaf. På mitt jobb tar dom 35kr för en paj som kostar 19:90 på ICA, det är hutlöst tycker jag.

2009-02-18 @ 14:40:27
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

1: Det är nästan omöjligt att handla något utan att få en massa e-nummer med på köpet. JAg kollade smörgåspålägg för ett tag sedan. Till slut hittade jag ett enda pålägg utan e-nummer. Brunost eller getost (eller vad det heter). Riktigt gott. Sedan dess har jag köpt det fler gånger. Fast det är dyrt... Så tyvärr finns det inte så många val...

2: Att handla i en sjukhuskiosk gör jag ytterst sällan. Hutlösa priser över lag.

Jag brukar säga att det enda som man kan handla där är frimärken och tidningar. Dessa håller samma pris som på övriga försäljningsställen.

2009-02-18 @ 17:21:03
URL: http://mammselen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0