Utvilad och glad.........

...................................efter vår vistelse på Yasuragi. En vistelse där är så fantastisk att jag önskar att alla någon gång får komma dit.
Under ett dygn på Hasseludden uppnår man fullständig avslappning. Att obegränsat bada i varmt skönt  vatten, njuta av den japanska tvagningsproceduren, att hela dygnet ta för sig av en framdukad te och fruktbuffé och dessutom enbart strosa omkring i "morgonrock" ( i Yakata, som bommullskimonon heter) är bara hur skönt som helst. Inte ens när det vankas teppanyaki-middag behövs annan klädsel än "morgonrock". Teppanyaki betyder att kocken står vi bordet och lagar till maten med gästerna som åskådare och han beskriver dessutom allt han gör, vilket är mycket intressant med alla annorlunda smaker.

Vi ville utnyttja vistelsen maximalt så dag två ringde väckarklockan redan 05.30 så att vi kunde vara vid badet redan vid öppnandet. Strax efter sex på morgonen låg vi i de varma källorna utomhus i minusgrader med ångan rykande omkring oss och såg resterna av soluppgången ur havet (eller är det sista delen av Mälaren)

Jag unnade mig en massage men sambon gjorde något mer spektakulärt - han låg i en floatingtank i 45 minuter där vattnet håller en salthalt lika hög som i Döda havet och temperaturen ligger ett par grader under kroppstemperatur. Min nyfikenhet var stor över att få höra hur det hade varit. Det hade kännts som att efter en liten stund försvann alla kroppsdelar och han sammanfattade det med att det enda han kände var att han hade en hjärna och ett hjärta, för övrigt var allt annat borta. Tiden hade kunnat vara hur lång eller hur kort som helst, det hade han ingen uppfattning om heller. Det sägs att 45 minuter i tanken motsvarar en avslappning av 6 timmars sömn.

Snart ska jag på Vårdförbundets årsmöte. Det brukar serveras god middag efter förhandlingarna och så dåligt som det gick i årets avtalsrörelse och alla andra år också förresten så gäller det att sno tillbaka lite av avgiften. Sen är det trevligt att se lite kollegor från andra arbetsplatser och underhållningen brukar också vara bra. Ett år hade de tagit hit Caroline af Ugglas som lärde oss sjunga snabbt och vackert i kör. Det var kul. Annars har vi hennes "alla kan sjunga-kör" här i stan som man kan ansluta sig till om intresse finns.


De varma källorna utomhus

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Vad härligt edt låter.

Ska försöka komma dit någon gång.

2009-03-17 @ 16:49:28
URL: http://mammselen.blogg.se/
Postat av: maritha

Gud så skönt det låter, det skulle jag behöva nu=). När man har en unge med ett funktionshinder och speciella behov så är det många gånger tungt och frustrerande,speciellt när det inte fungerar med den hjälp han ska ha och då känns det ibland som om man inte orkar mer, men såklart gör man det och tar nya tag. Vad vore jag utan denna unge som lärt mig så mycket, att vara ödmjuk och att inte ta något för givet och alla underbara människor som jag aldrig skulle ha lärt känna om det inte vore för honom och jag vet att det kommer att bli bra till slut, allt tar bara lite längre tid. Eftersom barnens pappa är död och jag står ensam med allt ansvar så blir det lite mycket ibland, men i dag är jag glad igen, det är jag för det mesta=).

2009-03-18 @ 18:22:54
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Jag

Det låter som att du har det tungt då och då men det verkar också som att du har ett glatt och positivt humör och det kommer men långt med. Något av dina äldre barn kanske kan hjälpa dig så att du kan få komma iväg på något relaxande om ekonomin tillåter.

2009-03-19 @ 11:14:06
Postat av: irene

"Flyttunna" har ävenjag provat. Men jag tillhör den del av befolkningen som blir sjösjuk, åksjuk och allmänt illamående i alla slags tillstängda vattenfarkoster. Alltså även i en sån...

Inte så mycket till avslappning och meditation alltså.

2009-03-21 @ 22:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0