Jag blev på krigsstigen......

........efter att det gått upp för mig att på min vårdcentral får man betala avgiften + faktureringsavgift om man avbokar besöket senare än 24 timmar innan, oavsett om man kräks och har feber. 

Det här måste jag gå till botten med tänkte jag och ringde upp vårdcentralen för att försöka få dotterns kostnad för återbudet annulerad. Det är ju klart att vi inte vill ha hit sjuka personer men det är ingen som har klagat förut så då betyder väl det att de snällt betalar sa den första personen. Eftersom jag inte nöjde mig med det svaret blev jag blev kopplad till flera personer och svaren blev enl. nedan.

Regler är till för att följas, vi kan inte göra något det sker automatiskt, det gäller hela landstinget, det är politikernas beslut osv. så jag mejlade några lokala landstingspolitiker och frågade vad det var för idiotiska regler de beslutat om.

Jag kan tillägga att efter jag hade pratat med chefen för vårdcentralen så skulle dotra få slippa kostnaden även om hon vidhöll att regeln var rätt tolkad. Givetvis blev jag nöjd med detta men mejlade ändå några politiker.

Nu har jag fått ett svar och enl. henne så var man inte alls tvungen att tolka reglerna så stelbent utan vid akut sjukdom skulle man inte behöva betala. Det ska bli intressant att se om reglerna luckras upp även på min vårdcentral men det behöver jag förhoppningsvis inte själv uppleva utan det kan komma andra till gagn.

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Bravo!

2009-11-12 @ 21:03:26
Postat av: maritha

Det är bra att nån vågar ifrågasätta! Det verkar ju vara en idiotisk regel, jag vet inte om det är så här, det har jag aldrig tänkt på men det ska jag kolla upp.

2009-11-20 @ 10:27:15
URL: http://marithape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0