Hemma igen!

Tänk att det ska vara så svårt att acklimatisera sig igen efter en solsemester. Här går jag solbränd och tunnklädd och har inte riktigt insett att det är dags att klä på sig mer kläder. Även om vädret är riktigt fint så är ändå hösten här.

Vi har som sagt tillbringat en vecka på Kreta med massor med sol och bad, god mat och en hel del vin, Raki och Ouzo som det bjöds friskt på där nere. Vi bodde på hotell Caldera Bay i Platanias en by utanför Chania.

Hotellet var fint men som vanligt var sängarna stenhårda. Jag som har mer eller mindre kronisk känning av ischias kunde absolut inte ligga på rygg utan att vänsterbenet började pirra och domna. Sambon använder inte kudde så den skönaste sovställningen för mig blev att ligga på mage med hans kudde under höften. Det låter nog som en lite underlig sovställning men den funkade bra i alla fall.

Här kommer ett litet urval i bilder på det vi upplevde under veckan.

Utsikt från en av de i byn högst belägna restaurangerna

Färskpressad apelsinjuice, den sötaste och godaste man kan tänka sig och en pirog fylld med fetaost och lite honung ovanpå.

En vacker lite speciell blomma som jag aldrig sett tidigare.
Utsikt från bussfönstret på väg till Elafonissi som ska vara en av Kretas finaste stränder.

På stranden vid Elafonissi möttes vi av detta. Ett avspärrat område där det skulle finnas sköldpadds-ägg nergrävda.


Två bilder från den fantastiskt fina stranden med kristallklart vatten och kritvit sand. Stranden kallas också för Kretas Maldiverna.

En stor och frodig kaktus med många fina kaktusfikon.

En Mezetallrik för två som vi, eller åtminstone jag avnjöt med ett och ett annat glas Retsina.

Kvällsbild från den fina Venetianska hamnen i Chania.

Frukosten vi åt varje morgon på vår balkong. OBS! Fruktyoughurten är inte min men däremot den naturella i dricksglaset.

Saluhallen i Chania med massor med härligt att titta på.

En tallrik med "Mixt fish" som vi delade på. Massor med friterad bläckfisk, sardiner, räkor och goda röror.

Dekorationer på en av restaurangerna som vi faktiskt inte besökte men däremot passade på att fotografera.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Oh.. vad jag längtar till Kreta. Det är min favorit ö.

Kände igen Chania´s hamn ..oh vad ni har haft det skönt.

Härliga bilder.

Kram Ingrid

2009-09-08 @ 22:41:06
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: maritha

Välkommen hem! Jättefina härliga bilder, kan jag komma över min flygrädsla nån gång så ska jag åka till Grekland=)

2009-09-09 @ 22:25:23
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Bella

Vilken underbar resa! Men varför är sängarna alltid stenhårda?

2009-09-13 @ 23:38:38
URL: http://bellapension.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0