Bilder från Amsterdam


Det finns ju hur många olika designer på hus och de är också mer eller mindre välskötta. Det här är väl fint.

En ostbod med massor med goda holländska ostar. Jag tycker bäst om den som är lagrad ca 3 år. Den är hård och man skär bitar med kniv.

Jag hade sett fram emot den första iskalla ölen som blev en honungsöl. Jättegod men glaset blev en besvikelse. De andra blev serverade sin öl i stora höga glas på fot och jag fick en sån här tråkig sejdel. Jag avskyr faktiskt att dricka öl i sejdel och hade heller inte en tanke på att jag skulle kunna få en sån men drycken slank ändå ner.

Den här bilden tog vi mest på skoj för att i affären bredvid sålde de muffins med hallucinogena svampar inbakade. Inget för oss men vi skulle skoja med någon att de muffinsen var så här fint upplagda.

I ett konstgalleri fick vi se den här rocken helt tillverkad i trä. Stövlarna och väskan är också i trä. Fantastiska konstverk som givetvis var svindyra. Jag kommer dock inte ihåg priset.

En jacka i samma stuk.

En fin bro över en av kanalerna

En kanalkorsning

Kanalhus

Red light district

I den här ölaffären fanns det hur många sorter som helst. Det kom in några icke svenskar och frågade efter svenskt öl. Mina ögon hade farit längs hyllorna men inte sett något bekant men ägaren visade dem och vi blev väldigt förvånade när det svenska ölet visade sig vara en hantverksgjord sort från Västerås. De hade bland annat blåbärsöl. Det var lite kul tycker jag.

Husbåtar på rad

Rembrandt Harmenszoon van Rijn som är Rembrandts fullständiga namn kunde vi beskåda på Madame Tussauds

Här sitter en annan snygging och väntar på sällskap vilket han fick senare, av mig och svägerskan.

Anne Franks hus som vi inte gick in i denna gång men jag har varit där tidigare.

De roligt designade lådhusen i Rotterdam. Ett av husen har de till museum så där kan man räta ut sina frågetecken om hur man möblerar ett så konstigt hus.

Ett stort arrangemang för att reglera vattennivån mot havet

Såna här cyklar kunde man hyra vilket vi dock inte gjorde. Det blev för trångt med tre på flaket och för tungt för en att köra haha

Det här glaset med öl gjorde mig betydligt lyckligare. Mörk och iskall intogs den på en severing vid en gammal kanalvaktarbostad.

En holländsk delikatess. "Haring" som är en speciellt tillredd strömming. Den har både en anstrykning till matjessill och surströmming men smaken är mycket mild.

Det rinner i munnen av längtan efter en haring. Titta så gott!

På blomstermarknaden såldes förstås lökar av alla de olika slag. Här Amaryllislökar.

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Fina bilder.

Det verkar vara ett intressant land. Kanske skulle försöka besöka det någon gång.

Haring skulle jag väldigt gära vilje smaka. älskar ju surströmming (och matjesill).

2010-08-04 @ 22:37:09
URL: http://mammselen.blogg.se/
Postat av: maritha

Vilka fina bilder och så gott det såg ut med kall öl, jag älskar öl i sejdel och ljust ska det vara så mig hade det passat perfekt:) Holland verkar vara ett jättefint land så kanske det blir en tur dit nångång.

2010-08-08 @ 03:27:40
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Ingrid ♥

Härliga bilder du har tagit i Amsterdam.

Länge sedan jag var i det landet. Kanske dax att göra ett besök ... nu när jag sett dina fina bilder

Kram Ingrid

2010-08-23 @ 21:40:06
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0