Semester - dag 4

Trädgårdsarbetet flyter på och flyter gör vi också.....av svett alltså. Den här veckanhar jag beställt både grönsaker, frukt och två middagar från Årstidernas ekologiska grönsaker så all mat var fixad utan krävande tankeverksamhet. Det är det som kallas semester! Till ett av recepten skulle man servera en vitkålssallad som blev "gigantiskt" god. Jag delar med mig av receptet.

1 huvud spetskål (går säkert lika bra med vitkål i samma mängd)
1 citron + rivet skal
lite olivolja
lite ättika
salt efter behag

Strimla kålen fint. Pressa citronen och riv det gula som sen blandas med saften. Tillsätt ett par matskedar olja och kanske ett par teskedar ättika. Mängden var inte angiven men det var som jag tog ungefär. Smaka er fram. Salta på kålen, häll sen över dressingen och låt stå kallt till serveringen.

I det här receptet skulle man också rosta lite sötmandel i torr panna, hacka den grovt och blanda ner i salladen precis innan servering. Det gjorde inte salladen sämre men kan nog utan problem uteslutas. Det blev lite extra krisp i alla fall.

Vi har funderat mycket över hur vi ska kunna få till en snygg kant för en rimlig kostnad och jag tror att vi kommer att bli mer än nöjda med slutresultatet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0