Kollegan är kinkig och har fördomar.

Mot vad undrar ni förstås då. Jo mot linssoppa, vilket jag heller inte tror att hon ens smakat. I kväll blir det i så fall första gången för då kommer jag att bjuda henne på det. Jag jobbar andra natten och hon tredje så då passar det bra att festa till med lite nyttigheter och jag skulle bli riktigt förvånad om hon inte gillar den här. (recept från www.veganrecept.se )

Röd linssoppa

Receptet är för 4 personer.

  • 3 dl röda linser
  • 1 röd paprika
  • 2 morötter
  • 1 rödlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 liter grönsaksbuljong, av tärning eller pulver
  • 2 msk tomatpuré eller 2 dl passerad tomat
  • 1 tsk paprikapulver
  • Olivolja
  • Oregano
  • Svartpeppar

Gör så här:

Riv morot grovt och skär paprika i fina bitar. Dela rödlöken. Finhacka halva och skiva den andra halvan. Fräs morot, paprika och den hackade löken i olivolja.

Pressa ner vitlöken och späd med buljongen. Tillsätt linser och låt koka mjuka i cirka 15 minuter. Linserna ska inte koka sönder.

Vispa i tomatpurén eller rör ner den passerade tomaten och paprikapulver. Smaka av med oregano, salt och svartpeppar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0