Regn och rusk

Vädret går från den ena ytterligheten till den andra fast egentligen är det samma väder skillnaden är bara att vattnet var fryst förra veckan. Jag hörde siffror som att 25 stod i kö för att få ortopedisk operation akut för dom hade ramlat i halkan. Tänk vad det kostar.......med usel snöröjning....

Idag har jag givit mig in på att koka egen ärtsoppa. Det är inget jag gjort många gånger men som sagt, Hur svårt kan det va´? Medan andra springer på det ena julbordet efter det andra får vi  landstingsanställda koka vår egen ärtsoppa......ha, ha. Men ja ä inte bitter.....som han speedwayföraren och dansaren säger.........nej inte alls.....

Förra onsdagen, då jag blev efterskottsgratulerad på 50-årsdagen av mina arbetskamrater var en mycket trevlig tillställning. Vi började med bowling....och sen avnjöt vi en härlig trerättersmiddag med vin därtill. Inte visste jag att det kunde vara så kul att bowla förresten.  Oj då, det hade jag ju redan skrivit om kom jag på. Åldern börjar nog ta ut sin rätt beträffande minnet.

Julen närmar sig med stormsteg och framför allt Lucia då det bara är ett måste med hembakade lussekatter och pepparkakor. Jag står i valet och kvalet om jag ska göra lite korv också i år. Det är inget måste men en kul tradition. Jag kommer ihåg hur vi barn såg fram emot mormors hemgjorda korv på julen och det är inget svårt heller bara man har utrustningen.

Ett år blev inte den efterlängtade korven lika populär för då hade mormor gjort hemgjord marmelad och använt köttkvarnen till att mala apelsinskalen i. Hon tyckte inte att det var så där jättenoga att diska rent kvarnen mellan marmeladen och korven så den julen blev det julkorv med apelsinkrydda. Inget vi barn hoppade jämnfota av lycka åt direkt kommer jag ihåg. Jag har fortfarende bliden kvar i huvudet hur jag såg att dom där "hemska" apelsinskalen kom ut ur kvarnen samtidigt som köttet. Visserligen var jag inte med när korven gjordes men jag målade ändå upp en blid av det hela. Så här såg det ut när jag gjorde korv senast (2004)


Kommentarer
Postat av: maritha

Fick en flashback av bilden av korven....minns när jag var liten och mamma och mormor gjorde korv. Ett år blev det fel och det både luktade och smakade surt av den, det tog lång tid innan jag åt korv igen och jag kan inte komma ihåg att det gjordes korv hos oss nån mer gång efter det=).

2008-12-02 @ 17:20:01
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Korv har jag aldrig gjort, och tror aldrig att jag kommer att göra heller.

Mycket annat har jag gjort i juletid -tidigare- nu blir det mindre och mindre.

Ganska skönt... men kanske tråkigt. Vart tar traditionerna vägen???

Hur blir det för våra efetrkommande?

2008-12-02 @ 17:26:39
Postat av: irene

Vilken härlig mormor!

2008-12-03 @ 21:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0