Cypern - 2007 nu börjar jag återhämta mig...........

Här kommer en liten resumé av resan.

04.00 på måndag morgon kommer taxin för att köra oss till Arlanda där resten av gänget sluter upp. Incheckning och flygresan gick bra men inte är det skönt att sitta inpressad i dessa trånga säten.......
Väl framme på Cypern kommer den härliga känslan då man stiger ut ur planet.......värmen slår emot en som en vägg och då om inte förr, infinner sig semesterkänslan. Passkontroll, hämtning av väskor, och bussresan till Protaras och Fig Tree Bay är svettig men trevlig och full av förväntan.

Incheckning på hotellet, en snabb installation i lägenheten, på med bikinin och sen ner i det badkarsvarma havet. Ojojoj, vad härligt!!
Veckan fördrevs med i stort sett samma saker varje dag. Morgondopp, frukost, insmörjning av solkräm och sen ner i havet där vi låg och guppade tills det var dags för lunchen som för oss alltid bestod av egenlagad grekisk sallad med massor med fårost och oliver och ett glas vin eller öl därtill.
Efter en kopp kaffe med en härlig friterad bulle, med vaniljkräm i mitten var det dags igen att ta sig ett dopp. Sen låg vi där och guppande eller snorklade tills det kändes som att vi fått nog och då var nog klockan kring 16.30. Upp till lägenheten för att duscha bort saltvattnet och sen den obligatoriska after-sun-smörjningen som är en av dom skönaste stunderna på dagen. Sen sitter man där och relaxar, dericker vin och tittar på havet och sen på solnedgången som går så snabbt där nere vid medelhavet. Hotellet hade mycket bra restauranger så det blev egentligen mest att vi åt där. Mycket gott fanns det och för mätt blev man.........

En dag följde vi med på en tur upp till Troodosbergen och ett kloster som heter Kykkos som låg på 1200 meters höjd över havet. Där var det rätt så grönt och frodigt i alla fall i jämförelse med resten av Cypern som är ganska grått och torrt så här års.
En damm på väg upp till Troodosbergen
En vacker bro byggd av Fenicierna

Här kommer en del bilder från munk-klostret i Kykkos som för övrigt är det mest överdådiga klostret och kyrka på Cypern. På första bilden ser ni ingången till kyrkan, där man inte fick fotografera. I kyrkan fanns massor med ikoner och så gott som hela kyrkan var mer eller mindre guldbelagd.
Ingången till kykan
Klostrets gård
Guldbelagd mosaik

Här besöker vi ett familje-museum. Mannen på bilden har sammanställt ett museum på den plats där hans familj har bott och verkat i över 400 år. Famljen var den största kruktillverkaren på södra Cypern, kanske till och med på hela Cypern. Han berättade bland annat om en procedur där nyförlösta kvinnor fick sitta i krukan till vänster om mannen för att återfå formen efter graviditeten. Man placerade kvinnan i krukan och fyllde på med varmt vatten fullt med örter och oljor. Där fick hon sen sitta i 4 timmar och efter det lindades hela kroppen med lindor för att kvinnans kropp skulle anta ursprunglig form beträffande muskler och skelett. Mannen var mycket trevlig och hade roliga saker att berätta så det var ett trevligt inslag.
.image109
Självklart måste jag också läggga in lite bilder på mat som vi åt.
Grillad fårost
Grillad Halloumi
Moussaka
Kyrkan i Protaras som ligger på ett berg och det krävs ett antal trappsteg för att ta sig dit. (ca 150)image120
Önsketrädet, där besökare till kyrkan hänger upp näsdukar, brev, foton och andra saker
för att önska sig själv och närstående hälsa och välgång.

Tillbaka från Cypern igen.............med solbränna och vatten i knäna........

....................nej, skämt åsido, vi har badat så mycket, (och då menar jag varit flytande i vattnet) att det fortfarande gungar som att jag låg i Cyperns fantastiska bölja den blå. Med en temperatur på 30 grader i vattnet och 35 grader i skuggan vill man helst bada även om jag är mycket värmetålig. Vi har legat i vattnet ungerfär sju timmar om dagen. Nu gäller det bara att försöka komma i sina vanliga gängor igen.................vilket känns omöjligt just nu. Återkommer med en längre rapport senare.

När man ska till Cypern vill man vara fin.............

...............så jag satte mig med en ansiktsmask i går kväll föratt jag skulle få fiiiin lyster i ansiktet. Den skulle ta bort rynkor också och det kan ju vara bra om en och annan rynka ryker så att säga ;-)
Jag kan också meddela att jag vägde mig i morse och vågen stod på minus 1,2 kg..........så nu är jag både rynkfri och smal..........ha, ha
Jag har inte ens provat bikinin men den är av den typen med bredare linning som går att fälla ner så det blir nog bra. Nu när jag blivit så "smal" kanske jag inte ens behöver dölja magen.............nej, nu skojar jag.......Vi brukar skoja om att just bikinibyxorna ser ut som en up-and-go-blöja. Nja.......nu kanske inte mina kära läsare har samma humor som jag............men......
Snart kommer min syster med familj och dom tänker jag bjuda på Dumlemuffins så nu ska jag baka och så kommer en cypernrapport om en vecka...........och ingen vätska i handbagaget heller........Hej svejs

Är det inte fylld aubergine så är det amerikanska bilar.

Ännu en lugn dag. Gick upp hyfsat tidigt för att hinna med något under dagen men inte mycket har blivit gjort och faktiskt så vet jag heller inte vd jag ska göra. Tvättat några maskiner, lyssnat på en ny bok, och lagat fylld aubergine till middag. Receptet är taget ur en kokbok från Viktväktarna och riktigt gott.
Det blev en halva över så den får dottern i matlådan. Det ser faktiskt inte lika delikat ut på bilden som det faktiskt var...........och helt vegetariskt var det också. På bilden ser det nästan lite äckligt ut. En klick turkiskt yoghurt passade också bra till men skulle bli så kladdigt i matlådan.

Senare på kvällen cyklade vi ner på stan och tittade på lite amerikanska bilar. Egentligen är mitt bilintresse lika med noll men sambon är bilintresserad och sen kan det vara lite kul att se hur mycket jobb dom lagt ner på bilarna och hur fint dom glänser.

Taxin beställd, pengarna växlade............

Nu har jag gjort mina tre nätter så det är bara att ladda för Cypernresan nu. Härligt!!!

Jag hade absolut ingen lust att laga mat, så i kväll blev det Pizza. Jag valde en som heter Tre dogi fylld med tonfisk, mussloroch räkor eftersom jag föredrar fiskvarianten av pizza. Som tur är så händer det inte särskilt ofta att jag "klämmer" en pizza.........men det var jätte gott.

Min viktnedgång kommer väl i alla fall att störas på Cypern med allt gott man kan stoppa i sig där så jag passade på att synda redan idag. Fårost, vin, godis med honung och nötter, jättegoda bullar (eventuellt friterade), oliver. Men tänker man efter så är det faktiskt bara bullarna som är helt onyttiga. Det andra är till och med nyttigt...........ja i mindre mängder då förstås...........och då även vinet med sina flavonoider men då ska man nog dricka företrädesvis rött vin och jag tror att det blir mest vitt när det är så varmt. Förresten för blodomloppet spelar det visst ingen roll om det är vitt eller rött.............så då är vinet också nyttigt.

Sambon håller på att gjuta sitt tredje rabarberblad i betong. Vi kanske måste starta försäljning snart. Jag såg en annons om just sådana där priset var 150-500 kr beroende på hur stort bladet var. Om man tänker att det går att gjuta två blad per betongsäck á 29 kr så blir det en ganska god förtjänst..............rabarbern tillkommer förstås men den kan man göra paj av när bladet är borta. Vilken bra affärsidé jag har kommit på! Ett rabarbercafé, vad sägs om det??
Jag har massor med fjärilar på min Anisisop

Här händer det inte mycket..............

Jag bara jobbar och sover i stort sett men det är så det brukar bli med flera nätter i rad. Åja, jag klagar inte för på måndag morgon bär det av till Cypern. Vi är ett helt gäng på 8 vuxna och 2 barn, dvs. min syster med man och ett barn, en av mina bröder med fru och ett barn, min systers svägerska med man och ett barn samt förstås jag och min man. Det är bara släktens "minstingar" som är runt 12 år som får följa med för de andra har redan rest färdigt för den här sommaren.
Så här kommer jag alltså att ligga och plaska nästa vecka. Här hopar sig molnen just nu och regnet kommer nog.................jag som tänkt tvätta ett par fönster............bäst att skynda sig.........eller är det dumt??

Den här tycker jag är jättekul.....................men alla tycker inte det har jag upptäckt.

Stulet från denna hemsida: http://www.hurjagblevrik.se/

Tio vänner gick ut varje dag för att äta middag. Notan för de tio tillsammans hamnar på 1000 kr.

Om de delade upp notan på samma sätt som vi betalar skatter, skulle det bli ungefär såhär: De första fyra - de fattigaste - skulle inte betala någonting; den femte skulle betala 10 kr; den sjätte skulle betala 30 kr; den sjunde 70 kr; den åttonde 120 kr; den nionde 180 kr. Den tionde personen - den rikaste - skulle betala 590 kr.

De bestämde sig för att betala notan på det viset.

De tio åt middag på restaurangen varje dag och kände sig nöjda med uppgörelsen - tills en dag, ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Eftersom ni är så bra kunder", sa han, "ger jag er 200 kr rabatt på era middagar". Middag för tio skulle då bara kosta 800 kr.

Gruppen ville fortfarande betala middagen på det sätt vi betalar skatter.
Så de första fyra påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra sex göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin "beskärda del"? De sex personerna insåg att 200 kr delat med sex blir 33,33 kr. Men om de drog bort det från varje persons andel skulle den femte och sjätte personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota med ungefär jämt och han satte igång att räkna på de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den femte personen fick äta gratis, den sjätte fick betala 20 kr, den sjunde betalade 50
kr, den åttonde 90 kr, den nionde 120 kr, vilket lämnade den tionde personen med 520 kr istället för tidigare 590.

Alla sex personerna fick lägre pris än tidigare och de fyra första fick fortsätta äta gratis. Men plötsligt utanför restaurangen började personerna jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av 200 kr", började den sjätte personen. Han pekade på den tionde: "men han tjänade 70"! "Precis", sa den femte personen. "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!" "Det är sant!" skrek den sjunde personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!" "Vänta ett tag," skrek de fyra första unisont, "Vi fick ju ingenting alls! Det här systemet utnyttjar de fattiga!" De nio personerna omringade den tionde och gav honom stryk. Nästa kväll kom inte han till middagen, så de nio andra satte sig ner och åt utan honom.

När så notan kom in upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr.

Det var flera på mitt arbete som inte tyckte det var ett dugg roligt.........

Veckans viktredogörelse..............

.................minus 3 hekto, men midjan har inte minskat. Genom tidigare viktnedgångar vet jag att det inte händer så där jättemycket i midjan på en vecka (i alla fall vad det gäller mig) så jag tänker övergå till att kolla midjan en gång i månaden i stället.

Att cykla närmare 5 mil tar på krafterna.......................

....................så därför blev det inget skrivande igår. Vi gav oss ut på cykel i det 30 gradiga vädret för att det skulle fläkta lite runt kroppen och tänkte ta 1,5 mils rundan ut på landet. Efter vägen tyckte vi att det var så skönt att cykla så vi bestämde oss för att göra turen lite längre med risk för att vi var tvugna att cykla samma väg tillbaka.
Väl framme köpte vi oss en glass i en affär där dom hade satt upp en lapp med en uppmaning till ortens befolkning om att dom måste stödhandla i affären annars skulle den vara tvungen att läggas ner. Det är sånt man aldrig reflekterar över när man bor i stan.
Vi frågade några vid affären om hur vi skulle kunna cykla men ingen kunde ge ett rakt svar så vi bestämde oss för att chansa. Hur långt som helst kunde det rimligen inte bli och lite spännande att se vart vi skulle hamna var det allt. Ja, som jag redan sagt så blev turen ca 5 mil och vi fick oss till livs en massa fina gamla hus, kyrkor, gårdar, hästar, runstenar och nya intressanta kantarellmarker. på vissa ställen fick vi för oss att det luktade kantareller men det var nog skogsdoften som förvillade. Synd att kyrkorna var låsta annars tycker jag att det är intressant att titta lite närmare på just kyrkor och slott för all del men det såg vi inget.
Börje kyrka, 1300-talet.
Vänge kyrka
Jumkils kyrka, troligen från 1100-talet

När vi kom hem var det bara att tvätta av sig allt vägdamm och alla insekter som fastnat. Jag hade dessutom gult på mig så jag var populär hos rapsbaggarna.
Till kvällsmat gjorde jag Sallad Nicoise - inte alls dumt
Idag har jag mest slöat, hängt lite tvätt (som vi fick lov att ta in för att det började störtregna) och lagat en jättegryta Chili con carne. Gott och nyttigt! I morgon bitti är det viktkoll igen...............oj, nu åskar det också.......

Inte kan jag påstå att jag är rolig direkt.....

............i alla fall inte nu. In i mitt huvud hoppar det då inte några roliga och underfundiga tankar. När man surfar runt bland andras bloggar så är dom nästan alltid mycket roligare än ens egen.
En cykeltur kunde vi inte låta bli i det vackra vädret. Det hålls en stor Reggae-festival i staden så dit styrde vi vår kosa för att tjuvlyssna. Atmosfären på stan var underbar.........massor med folk som var ute och flanerade. Det spelades musik både här och var och alla såg glada ut utom en.....faktiskt.....som satte sig i en båt som stod på land och grät och sen gav hon sig av med mannen hon kom med. Dom kanske skulle sälja båten.......vem vet?
Plommonen börjar bli mogna och ser så här läckra ut där dom hänger på trädet.

Ja, nu vet jag bättre.......

Nyss hörde jag det mystiska ljudet igen och begav mig direkt iväg på cykeln för att kolla vad det var som förstörde min sömn. I dörren kom jag på att jag kanske skulle ha tagit med kameran för att föreviga denna "sensation" men eftersom jag hörde att ljudet var nära så tänkte jag att jag kan ju alltid hämta kameran.
Jag styrde cykeln i tutandets riktning och lite gulblink såg jag skymta mellan grönskan..............
Ja, vad tror ni det var???
Inget intressant överhuvud taget utan ett asfalteringsekipage. Men varför i herrans namn tutar dom hela tiden??

Godmorgon i regnet..............

Här störtregnar det just nu men där uppe i norr verkar det vara toppenväder........orättvist..... Grannens uppfällda parasoll blåser snart sönder och jag blev alldeles för tidigt väckt efter mitt nattjobb av något konstigt ljud ute. Jag fick lov att ta ett skutt upp ur sängen för att kolla vad det var men det enda jag såg var ett gult blinkljus. Den hade ett högt ljud, nästan som en helikopter och så utstöttes det korta tutningar med kanske 15 sekunders mellanrum. Kanske var det någon konstig transport till ett bygge i närheten. Min skönhetssömn blev i alla fall förstörd.
Ytterligare en natt ligger på min lott. Tillsammans med en mycket höggravid kollega. Stackarn, hon har det inte lätt så tur att det är hennes sista natt för denna gång.
Nu är det ju fullkomligt otänkbart och kommer aldrig att inträffa men man blir nästan lite sugen på en liten bebis när man ser alla magar som går omkring på stan. När man sen sansar sig och tänker på hur ansträngande det är med allt som hör tonåren till så är jag glad att den tiden är över. Nu kanske jag låter negativ men det är jag inte alls.........det är jättekul med bebisar, barn, och tonåringar och vuxna barn
                                             image81 så söt

Veckans bekännelse ..............

............är väldigt lätt att göra - vikten har minskat med 1,1 kg men midjemåttet är detsamma dvs.92 cm. Det känns bra :-) Ja inte att midjan är densamma men vikten.........
Vädret har varit kanon men tyvärr var jag tvungen att jobba i dag (som dom flesta gör men jag jobbar mest natt) så det blev bara en liten stunds solsittande. Vi har luftkonditionering på jobbet som dom flesta ville ha på men när jag blev själv passade jag på att stänga av och stack ut näsan i solen i stället och det var som en vägg.........28 grader i skuggan. Jätteskönt!
Efter jobbet, dvs. runt 21 cyklade vi ner på stan där det hölls en minnesstund Hiroshima. En massa lyktor med ljus i sattes ner i ån och så var det en orkester som spelade stämningsfull musik.Jag försökte ta några bilder men det var inte lätt. Så här såg det ut i alla fall.

Lite ditten och datten och sommar med Paolo Roberto....................

..........................som jag lyssnadepå i bilen på väg till kusinträffen i Surahammar. Det var en riktigt frisk fläkt både till innehåll och framförande, till skillnad av Mona Sahlin (dagen innan) som inte ens kunde tala fritt utan lät som att hon stakade sig igenom ett manus. Hur skulle det vara med henne som statsminister?
Gårdagen var trevlig..........träffade kusiner som jag inte sett på 19 år!! Det kanns som att från och med nu kommer kanske kontakten att vara lite tätare.
Nu har vi tillverkat två rabarberblad i betong. Kisse upptäckte att det går att dricka i dom men dom är inte slutgiltigt placerade ännu. Han får väl samasas med fåglarna om han inte riskerar salmonella. Undrar om katter får det och om fåglarna här har det.
Sen måste jag visa en matbild - kvällens mat - undrar hur det ska gå i morgon när jag tänker avlägga rapport om vikten. Har det hänt något minsta lilla? Ugnsbakad potatis, lök, paprika och sparris med grillad kyckling och Baba Ganoush (Libanesisk aubergineröra) blev det i alla fall. Lyxig matlåda i morgon!!
Ett glas vitt vin blev det också!

Idag har det verkligen inte hänt någonting..........

.................så jag har inget intressant att berätta.
Har tagit ett bad med ett glas vin på badkarskanten. Bada det älskar jag........ Om jag hade möjlighet skulle jag köpa en vedeldad badtunna men tror inte att grannarna skulle uppskatta det. Undrar om man ens får ha en i ett radhusområde förresten. Härligt att ligga och skvalpa i en sån med varmt vatten, mitt i vintern, i mörkret och titta på stjärnorna.

Skön cykeltur på kvällskvisten..........

För att sätta lite fart på ämnesomsättningen och för att njuta av det vackra vädret tog vi oss en cykeltur som blev 1,5 mil. Det kändes inte särskilt ansträngande men det borde göra sin nytta ändå.
Det blir inte något långt inlägg idag för det har inte hänt mycket. Efter nattjobbet vaknade jag inte förrän 14.30 och då var det verkligen dags att kasta sig upp ur bingen. Resten av dagen har förlupit stilla, ett och annat plommon har jag stoppat i munnen förutom den mat jag ätit. Innan man äter plommonen måste dom fingranskas för många är maskätna och dom extra kalorierna vill man knappast ha i sig. (masken menar jag)
Undrar vad morgondagen har att bjuda på..................God Natt!!!

Nattjobb och huvudvärk idag.

Min första natt efter semestern gick bra men nu har jag huvudvärk för att kaffebalansen har kommit i olag. Inte bra att vara så beroende, det kan i och för sig vara vätskebalansen också. Det gäller att dricka vatten även på nätterna om man är vaken och det speciellt om jag ska få snurr på förbränningen. 10 timmar vakenhet och lite fil och en kopp kaffe är nog inte optimalt när det gäller vätskeintaget.
Äldsta sonen kom på sin fortåkar-cykel när klockan var 13 så då gick jag upp, och gick ut i solen. En granne anslöt sig också och det blev ett väldans prat om ekonomi. Vi pratade om hur det blir om man går till en affär på stan för att få proffshjälp och sen köper man saken på internet för att det blir mycket billigare och sen får affärerna lägga ner och då klagar man över att det inte finns något utbud på orten.
Jag kan  vara lite ojuste ibland och gå till en plantskola och fråga om råd och sen köper jag växterna på Plantagen. Till mitt försvar kan jag säga att jag  försöker faktiskt bättra mig och gynna dom små kunniga plantskolorna som säljer egenodlade plantor.

Nu ska jag iväg till jobbet efter att ha ätit jättegott men måttligt. Potatisgnocchi med svamp, bacon och pinjenötter från ICA:s receptsida. Sök reda på och laga det. Faktiskt en riktig höjdare. Nyckelhålsmärkt och allt även om det inte betyder bantarmat.