Semestrar för fullt

Är nyss hemkommen från fyra dagar i Amsterdam med sambo, bror och hans fru och oj oj oj vad vi har vandrat. Jag har full koll på Amsterdams kanalsystem nu. Jag har varit där förut men då inte koncentrerat mig så mycket på kanalerna vilket vi gjorde nu. Svägerskan var helt begeistrad.

Vårt hotell låg tämligen centralt och efter att vi varje morgon intagit svindyr frukost började vårt vandrande. Frukosten ingick inte i hotellkostnaden och kostade 20 euro per person och dag vilket man kan kalla svindyrt men vi valde ändå att ta den i stället för alla engelska frukostar som erbjöds i varje pub.

Vi har åkt kanalbåt, besökt Madam Tussauds, druckit gott öl i sitt rätta glas på olika mysiga pubar, ätit broodje haring och Vlamse Friet, studerat de "röda kvarteren", ätit bitterballen och hyrt bil bland annat.

Igår var vi i Stockholm och nu har både sambon och jag värk i ben och fötter så vi måste helt enkelt vila oss från gåendet. Jag vilar mig på altanen med en bok och sambon vilar sig under bilen med att mecka bromsar.

Jag ska välja ut lite bilder och berätta mer senare. Nu ska jag ta ett glas vin!

Det är för varmt

Jag orkar inte skriva i hettan och dessutom ska jag jobba natt snart så jag måste vila mig. Ska gå ut och kolla katterna så de inte svettas ihjäl men jag tror de ligger i skuggan och sover. Termometern visar +36 grader!

Semester - dag 5-7

Här händer det grejer ska jag säga. Jag har alltid drömt om att ha lite porlande vatten på tomten och nu har jag det. Jag är så nöjd. Många säckar jord blev det att transportera hem och än är inte rabatten fylld men nu ska vi vila oss ett tag och lyssna till fontänens porlande vatten.

Under det mycket omfattande grävningsarbetet fick jag helt plötsligt se denna groda eller padda dyka upp precis innan sambon skulle sätta spaden i jorden. Det var nog bara guds försyn och mitt skrik som räddade den från att klyvas mitt itu. Det var jättekonstigt för jag tror att den låg djupt nere i jorden och var helt dammig och smutsig.

Vi satte ner den på rabarberbladet i betong och hällde lite vatten på den. Där stannade den ett tag till katternas stora intresse. Deras blå ögon var om möjligt ännu större och blåare när de granskade vilddjuret. Efter en stund hoppade grodan vidare längs syrenhäcken.

Senare på kvällen tog vi oss en cykeltur för att vattna sonens balkonglådor och sen hamnade vi på uteservering drickandes öl och vin tillsammans med goda vänner. Det blev en mycket trevlig kväll och vi kom inte i säng förrän 03.30. I morse när jag vaknade hade jag lätt huvudvärk kan jag tillägga.

Semester - dag 4

Trädgårdsarbetet flyter på och flyter gör vi också.....av svett alltså. Den här veckanhar jag beställt både grönsaker, frukt och två middagar från Årstidernas ekologiska grönsaker så all mat var fixad utan krävande tankeverksamhet. Det är det som kallas semester! Till ett av recepten skulle man servera en vitkålssallad som blev "gigantiskt" god. Jag delar med mig av receptet.

1 huvud spetskål (går säkert lika bra med vitkål i samma mängd)
1 citron + rivet skal
lite olivolja
lite ättika
salt efter behag

Strimla kålen fint. Pressa citronen och riv det gula som sen blandas med saften. Tillsätt ett par matskedar olja och kanske ett par teskedar ättika. Mängden var inte angiven men det var som jag tog ungefär. Smaka er fram. Salta på kålen, häll sen över dressingen och låt stå kallt till serveringen.

I det här receptet skulle man också rosta lite sötmandel i torr panna, hacka den grovt och blanda ner i salladen precis innan servering. Det gjorde inte salladen sämre men kan nog utan problem uteslutas. Det blev lite extra krisp i alla fall.

Vi har funderat mycket över hur vi ska kunna få till en snygg kant för en rimlig kostnad och jag tror att vi kommer att bli mer än nöjda med slutresultatet.

Semester - dag 3

Ännu en solig dag. Uppe med tuppen klockan sju för att hämta hem sambon som lämnat kompisens Messerschmitt på besiktningen. Egentligen hade de inte tid sa de men om han ställde dit den så skulle de eventuellt kunna klämma in Schmitten under dagen i ett andningshål. Andningshålet kom rätt tidigt för 8.30 var farkosten färdigbesiktad och klar så då skulle sambon skjutsas dit för att kunna köra hem bilen.

Sex säckar jord är inhandlade för att kunna blanda upp den förskräckliga upplandsleran i rabatten och sambon håller på och "murar" kanten för fullt.

Dotra har varit här och ätit kvällsmat och sen vi fick oss en pratstund över en skål svenska jordgubbar som verkligen var goda.

Det är inte mycket som händer men jag vill också att det ska vara så. Sol, värme och en bra bok i trädgården räcker för mig. Ja, det förstås...lite god mat kanske. Idag blev det sallad och Anna Skippers kyckling, kokt i tryckkokaren.

Dagens bild blir "bubblet" vi drack i ljuslyktans sken tillsammans med ytterligare lite svenska jordgubbar.

Den lille krabaten vill också vara med på ett hörn.

Semester - dag 2

Vi har fått en hel del gjort idag även om det var trögt att komma ur sängen. Vi hade tänkt gå upp betydligt tidigare men innan benen var över sängkanten var klockan 09:30. Efter frukost, tidningsläsande och hängning av en maskin tvätt åkte vi till "stenaffären" och köpte 4 kvadratmeter sten som ska bli till kant på vår nya uppfräschade rabatt. Om hur min trädgård ska se ut har jag massor med idéer inne i huvudet men de stannar oftast där.

Vädret har varit mulet så det var rätt lätt att sätta igång med lite arbete. Det var nästan skönt att få vila sig från solens enorma hetta som varit några dagar. Dock ingenting mot de 45 grader som yngste sonen rapporterade från Las Vegas men där lever man väl bara nattliv och då var det lite svalare....bara ca 30 grader.

Den här dagen får gestaltas av stenhögen vi transporterade hem, här dekorerade med våra två nya Ragdollkissar.

Nu ska jag ägna resten av dagen åt att läsa Mons Kallentofts andra bok Sommardöden. Den första, Midvinterblod är redan utläst och kan varmt rekommenderas.

Semester

Idag är det dag ett på min första semestervecka och jag ska försöka ta tag i bloggen igen. Det har varit tämligen stiltje i mitt liv med mest arbete och just inget intressant att skriva om så jag har helt enkelt inte varit motiverad. Nu gör jag ett nytt försök......

Vi ska försöka göra i ordning en rabatt den här veckan. Växterna är inköpta och vi ska försöka göra en snygg kant. Vi och vi förresten, det blir nog mest sambon som jobbar med det och min uppgift blir att sköta markservicen.

Vi var lite slappa på att hitta på mat denna första semesterdag så vi festade till med sushi. Sambon en stor låda (men en bit fattades konstigt nog) och jag en lite mindre och det var givetvis väldigt gott.

Dessa bilder på våra sushilådor får bli dagens semesterbild. Nu ska vi ta oss en cykeltur i det härliga vädret och njuta av ljuset så länge det varar.