Att cykla närmare 5 mil tar på krafterna.......................

image90
....................så därför blev det inget skrivande igår. Vi gav oss ut på cykel i det 30 gradiga vädret för att det skulle fläkta lite runt kroppen och tänkte ta 1,5 mils rundan ut på landet. Efter vägen tyckte vi att det var så skönt att cykla så vi bestämde oss för att göra turen lite längre med risk för att vi var tvugna att cykla samma väg tillbaka.
Väl framme köpte vi oss en glass i en affär där dom hade satt upp en lapp med en uppmaning till ortens befolkning om att dom måste stödhandla i affären annars skulle den vara tvungen att läggas ner. Det är sånt man aldrig reflekterar över när man bor i stan.
Vi frågade några vid affären om hur vi skulle kunna cykla men ingen kunde ge ett rakt svar så vi bestämde oss för att chansa. Hur långt som helst kunde det rimligen inte bli och lite spännande att se vart vi skulle hamna var det allt. Ja, som jag redan sagt så blev turen ca 5 mil och vi fick oss till livs en massa fina gamla hus, kyrkor, gårdar, hästar, runstenar och nya intressanta kantarellmarker. på vissa ställen fick vi för oss att det luktade kantareller men det var nog skogsdoften som förvillade. Synd att kyrkorna var låsta annars tycker jag att det är intressant att titta lite närmare på just kyrkor och slott för all del men det såg vi inget.
image87
Börje kyrka, 1300-talet.  
image84   
Vänge kyrka  
image85
Jumkils kyrka, troligen från 1100-talet

När vi kom hem var det bara att tvätta av sig allt vägdamm och alla insekter som fastnat. Jag hade dessutom gult på mig så jag var populär hos rapsbaggarna.
Till kvällsmat gjorde jag Sallad Nicoise - inte alls dumt
image88
Idag har jag mest slöat, hängt lite tvätt (som vi fick lov att ta in för att det började störtregna) och lagat en jättegryta Chili con carne. Gott och nyttigt! I morgon bitti är det viktkoll igen...............oj, nu åskar det också.......

Kommentarer
Postat av: anna-lena

Duktigt! Jag har bara slöat idag. Det kändes som om jag behövde det!

2007-08-12 @ 19:42:42
Postat av: irene

Härlig cykeltur må jag säja. "kanikebo" ? Skrev inte Astrid Lindgren en saga om nåt sånt???

2007-08-12 @ 20:00:18
Postat av: irene igen

NEJ, Pelle i Konfusenbo var det hon skrev kommer jag ihåg

2007-08-12 @ 20:01:10
Postat av: Jag

Ja, Konfusenbo var det, men ofta när jag åker förbi vägen dit tänker jag just på Astrid Lindgrens saga. Lägg också märke till Skogstibble, det var där Gösta Knutssons Murre kom ifrån.......han som kom från landet och luktade ladugård.

2007-08-12 @ 22:39:53
Postat av: mammselen

Murre från Skogstibble, ja.
Gösta Knutssons Pelle Svanslös-böcker... dem gillar jag.

2007-08-13 @ 17:11:26
Postat av: maritha

Javisst ligger parken där den alltid har gjort, en liten bit strax ovanför skolan(som politikerna vill lägga ner)vad heter dina morföräldrar? Känner en hel del i ställdalen, har släkt där och är född i ställdalen i östra born.

2007-08-14 @ 00:12:21
URL: http://marithape.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0