Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus.............

.....................Sankta Lucia, Sankta Lucia

image160image161Ett riktigt fint Luciafirande från Zorngården visades på TV i morse. Jag fixade fika och tände massor med stearinljus och väckte dottern som också ville vara med.
En av mina favoritlåtar framfördes också även om jag inte direkt tänker på den som en luciasång. Koppången som jag dock föredrar utan sång. För er som inte känner till låten så går det att provlyssna här:

http://www.youtube.com/watch?v=Js2cpDX0JqE

Första gången jag hörde stycket var på ett framträdande med Kalle Moreaeus och musiken gick rätt in. Det är hans  bror Perra Moraeus som har skrivit den. Hur vackert som helst, då med fiol och dragspel i förgrunden och en orkester bakom.

Kommentarer
Postat av: irene

äsch, jag har inget ljud på datorn så det löns inte ens att trycka på länken. Men Kalle M är bra. Det tycker jag också.

2007-12-14 @ 20:25:25
Postat av: mammselen

Jungfrun....
vi tycker väldigt lika där. Koppången gillar jag också. Helst med bara instrument. Utan sång.

2007-12-14 @ 22:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0