De svenska jeansen fyller 100 år i år.

Tyckte jag att dom sa på radio i ett inslag jag nyss hörde. När jag googlar om det på nätet så hittar jag däremot inget. Ja hur som helst, alla har nog någon relation till jeans i alla fall.

Jag kommer ihåg när jag var tonåring och det var högsta status att ha jeans från Puss och Kram och Gul och Blå. De riktigt modebundna åkte speciellt till Stockholm för att inhandla dessa Jeans och det lät ju såååå märkvärdigt. Jag kommer speciellt ihåg en tjej som heter Ann-Sofie hur hon visade upp sina  Puss och Kram av rätt snitt. Ja som ni kanske förstår så hade inte jag några jeans av detta märke men väl Dobberjeans.

Jag kommer ihåg hur jag fick lov att ligga på golvet för att överhuvud taget kunna knäppa igen byxorna och somliga badade med jeansen och lät dem sen torka på kroppen för att få den rätta formen.

När jag har varit med dottern för att inhandla jeans har jag förfasat mig över hur otroligt trånga dom ska vara från början men handen på hjärtat har jag nog också köpt trånga jeans. Ett par var så trånga att jag aldrig använde dom och aldrig minskade midjemåttet heller så det var ett dumt köp.

För ett par år sen när dottern och jag var i Stockholm för att köpa jeans så tyckte hon att en viss storlek kändes för stor och att det var jättestor risk att det skulle kunna uppstå katyastrofala glapp på grund av uttänjning när jeansen var använda ett tag. Vi gick vidare till en annan affär som hade storleken mindre av samma jeans. Ja ni kan ju tänka er vad jag tyckte om dom. Jag protesterade högljutt och då sa expeditien som väl ville sälja, att hon har ett tips. Vad då? ......tänkte jag.....  Jo, man kan ta lämplig mångd kryddburkar och placera runt linningen när man har jeansen på sig för att dom ska töjas ut. I mina ögon såg det inte ut som man skulle få in den minsta lilla kryddburk hur man än ansträngde sig - på sin höjd en portionsförpackning peppar i påse.

Jag ville bara ut ur affären och min kära dotter insåg att hon skulle leta vidare - Tack och lov!!


Kommentarer
Postat av: Bella

Ha ha ha! Jag kommer så väl ihåg det du skriver om. Inte kan vi klaga på ungdomen, vi som knappt kom i jeansen på vår tid.

2007-12-04 @ 16:39:22
URL: http://www.bellapension.blogg.se
Postat av: Bella

Alla som varit anställda i Stockholms Skolförvaltning och gått i pension i år har fått en tjusig inbjudan Mer vet jag inte. Spännande ska det bli!

2007-12-04 @ 16:47:07
URL: http://www.bellapension.blogg.se
Postat av: Stig

Mina favoritmärken var Levis och Wrangler. ALLTID blåa....ALDRIG några andra sorts byxor...bara jeans.
Herregud...jag har haft ett par stretchjeans på senare år. Det känns nästan som en hädelse...
Förlåt mig....*L*

2007-12-04 @ 22:12:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0