Nu har det väl ändå gått för långt.

I dagens tidning står en insändare skriven av en lärare i skolan och underskriven av samtliga lärare i åk 6. Jag tror dessutom att det är mina barns gamla lärare. Hon skriver följande:

Julavslutning i kyrkan - ett minne blott
Att få uppleva det vackra kyrkorummet på skolans julavslutning är inte längre aktuellt. Vi ska heller inte sjunga psalmer eller höra julevangeliet läsas. I stället ska vi ha vår julavslutning på neutral mark i skolans matsal så att ingen kan bli illa berörd.
     Hur kommer det sig att vi inte vågar visa vad vår kristendom står för, den som i århundraden har varit gällande i vårt land.
     Vi ska undervisa barnen om det kristna budskapet, mer får det inte vara. Vore det då inte bättre att avskaffa julen helt? Anledningen till att vi firar jul har ju glömts bort för länge sen.

Det är inte utan att jag är benägen att hålla med henne. Får man inte ha en skolavslutning i kyrkan så ska skolan inte ägna en minut åt något som hör julen till. Detta innefattar julfester, Luciafirande, jullovet kan avskaffas, tillverkning av julgransprydnader, ja listan kan göras längre. Nu får jag väl antagligen en kommentar att Lucia inte hör julen till men i så fall ska ingen sång som nämner julen sjungas på Lucia i skolorna heller.

Jag vet inte vilka som blir illa berörda av en julavslutning i kykan - om någon vet så var snäll och rapportera till mig.

Nu ska jag sätta in JUL-skinkan i ugnen...........

Kommentarer
Postat av: mammselen

Ja, nog är det konstigt...

2007-12-21 @ 20:03:43
Postat av: Stig

Men de som blir illa berörda av denna nyordning kanske inte räknas...

2007-12-21 @ 20:30:21
Postat av: Jag

Ja, du Stig du är klurig du. Först förstod jag inte vad du menade men när jag väl förstod det så anser jag ditt lilla "enkla" svar genialt. Något jag kommer att använda mig av framledes.

2007-12-21 @ 20:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0