Semesterresan - dag 3: Stenungsund - Lidköping

Vi hade lite svårt att bestämma oss för om vi skulle åka till Göteborg eller direkt hem, men vi valde att göra ett besök i Göteborg också. Det hade känts lite avhugget annars tyckte vi båda. Vi hamnade "mitt i smeten" i Göteborg och parkerade bredvid saluhallen. Ett sista skrovmål med räkor ville vi ha innan vi åkte hem så på turistbyrån rekommenderade dom ett ställe, som rätt och slätt heter Räkan. Där öppnade dom inte förrän kl. 16 så vi kollande in var det låg så att det inte skulle bli krångel senare. Fasaden utanför såg inte direkt inbjudande ut men det gjorde däremot vyn vi såg när vi tryckte näsorna mot rutan så dit in ville vi absolut.
För att fördriva dagen skulle vi bara strosa runt i stan tänkte vi. Jag har länge velat komma till Trädgårdsföreningens park i Göteborg så dit gick vi. Det är en jättestor park med en massa planteringar men tyvärr var det en hel del ombyggnationer inför något evenemang nästa år så man kunde inte njuta av parken fullt ut. Ett stort rosarium hade dom i alla fall där vi hittade några favoriter.

Feskekörka är ett annat ställe som vi ville besöka och tror det eller ej, men där delade vi på en räksallad för att inte hungra ihjäl innan räkfrossan vi hade bespetsat oss på. Gott var det, men tyvärr kom det en rejäl regnskur mitt i maten.
Vi vandrade runt ytterligare ett tag men hittade inte något särskilt och dessutom var vi kaffesugna så vi köpte en kaffe på mc Donalds. Brännhett men gott. Regnet öste ner igen så vi fick stanna i en galleria en bra stund.
När klockan närmade sig 16 så drog vi oss mot Räkan.
Räkan visade sig vara en helmysig restaurang. Mindre mängder skaldjur kunde man få utkört via radiostyrd båt i akvariet som fanns i mitten på restaurangen. Toaletterna var också värda ett specialbesök men en glasränna i golvet samt ett akvarium till höger där det fanns giftiga stingrockor. (även om jag inte är särskilt förtjust i all stänga in djur, fiskar eller vad det vara månde) det såg i alla fall mycket häftigt ut! http://www.rakan.se/ där kan ni se mer av detta fantastiska ställe.

Vi smällde i alla fall i oss drygt 2 kilo svenska nykokta räkor på två personer och det var tydligen drygt medel av vad folk brukar äta. Vi fick höra att en gång kom det in en man som satte i sig fem kilo själv på 5 timmar men då hade han inte ätit vare sig bröd eller aioli som tillbehör. 5 kilo, det är mycket det!!
Efter räkfrossan åkte vi vidare mot Lidköping vid Vänerns strand, där vi tog in på ett litet mysigt hotell. Efter en liten kvällspromenad somnade vi än en gång ovaggade.