Arto Paasilinna som promenadsällskap

Idag har det blivit ytterligare en promenad ner på stan och denna gång styrde jag kosan mot stadens saluhall för att inhandla något gott till kvällen. Jag valde mellan något med fisk eller kalkon från Ingelsta och just kalko blev det. marinerad snitzel (det verkar stavas så på svenska) som jag nu ska försöka tillaga på bästa sätt.
                                                            image200

I öronen under min promenad hade jag "Kollektivt självmord" av just Arto Paasilinna, en bok jag verkligen rekommenderar. Jag rekommenderar förresten alla hans böcker som omväxling till alla kriminalromaner. Så här lyder baksidestexten.

Baksidestext:
Det är en vacker sommarnatt när två män träffas i en övergiven lada där de båda har tänkt göra slut på sina liv. Men de kommer av sig. Det passar sig inte riktigt att göra det i någon annans åsyn. De börjar prata om saken och kommer fram till att man kanske skulle kunna göra affär av folks olycka. De startar en massrörelse i Finland och söker rätt på andra människor som går i självmordstankar. De samlas i Helsingfors på ett seminarium och det bestäms att så allvarliga saker som självmord kan man inte begå ensam. De ska ta livet av sig tillsammans, kanske åka bort till något trevligt sälle och göra det under så angenäma former som möjligt...

Arto Paasilinna kan verkligen roa oss med absurda och mycket roliga romaner. Frej Lindqvists uppläsning gör knappast boken sämre!

Frej Lindqvist med sin finska brytning och mustiga röst är verkligen en njutning att lyssna till när det gäller denna författares böcker. Jag har precis konstaterat att jag har åtminstone ytterligare tre böcker av Paasilinna som jag inte har läst och det tackar jag för.

För övrigt kommer det att bli en slapparkväll tittandes på Let´s dance och kanske klämmer jag också in bandningen av gårdagens "Du är vad du äter" (mitt favoritprogram)

I morgon ska jag ut och demonstrera eller kallas det möjligen manifestera?!

Kommentarer
Postat av: mammselen

Paasilinna är helt underbar!

2008-03-07 @ 21:42:55
Postat av: Bella

Tack för boktipset. Jag tycker om att varva spännande med roliga, men det gör väl alla.

2008-03-08 @ 17:13:08
URL: http://www.bellapension.blogg.se
Postat av: irene

Paasilinna är fantastisk. "Harens år" är en av de bästa tycker jag.

2008-03-14 @ 21:53:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0