Angående dygnsvilan är jag rädd att någon/några viss/a person/er har fel.

"Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila) "

http://www.ka.se/index.cfm?c=79487

Det kanske rent av är så att personen i fråga jobbar i denna kommun. Hur som helst så här hos oss är tolkningen klar. Man ska vila minst 11 timmar mellan varje pass men sen följs det väl inte till 100 % kanske..........

Idag börjar sambons stegtävling så nu blir det till att vara solidarisk med honom och följa med ut och ränna igen.....puh å puh. Han ringde nyss och hade bara 9000 steg nån´ting och det är ju för lite första dagen.

Kyckling med ris och sås vankas till middag men eftersom det hänger på mig så måste jag ner i köket och fixa riset och såsen........kycklingen är i ugnen.

Kommentarer
Postat av: irene

Jag måste överbevisas innan jag erkänner att nån annan har rätt :) Hos oss var det precis detta tidslösande micklande innan minuter och sekunder kom på rätt sida av "staketet" Sen kom ett nytt påbud från kejsar Augustius om att det gällde 11 timmar i snitt över en jobbarvecka.(eller om det var rent av en schemaperiod? jag kommer inte riktigt ihåg) Då kunde vi lägga schemat mycket mera vettigt. Synd för er om det inte fungerar så hor er.

2008-11-17 @ 17:54:09
Postat av: Mammselen

Jag håller med jungfrun. Så har vi också tolkat raderna.

2008-11-17 @ 18:55:36
Postat av: Jag

Jamen Irene...jag är ju lika som du....måste alltså överbevisas. Den första meningen kan ju inte misstolkas. Här har jag dessutom läst arbetstidslagen och enl. mig är det ingen tvekan. läs här: http://www.av.se/lagochratt/atl/



Artikel 3



Dygnsvila



Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att se till att varje arbetstagare får minst elva timmars sammanhängande ledighet per 24-timmarsperiod.



Det skulle ju helt klart vara bättre med er tolkning men jag tror absolut inte att lagen är skriven för det alternativet.

2008-11-17 @ 19:13:41
Postat av: Stig

Jo just..arbetstidslagen är nåt som det ska micklas med...men det är klart...det drabbar ju aldrig administrativ personal.

2008-11-17 @ 20:06:01
Postat av: irene

jag återkommer...

2008-11-17 @ 21:56:22
Postat av: irene

Avvikelser från Arbetstidslagen from 2007-07-01





Nu finns möjlighet att gå ner till 9 timmars dygnsvila under förutsättning att den inte understiger ett genomsnitt av 11 timmar under varje period av 24 timmar under begränsningsperioden. Begränsningsperiod = schemaperiod.





Det betyder tex att ett schema under helg tex. kan ligga på 9 timmars dygnsvila om det under övrig tid överstiger 11 timmar så att den genomsnittliga dygnsvilan blir minst 11 timmar under schemaperioden.



Saxat från ett mail från vår personalavdelning till kommunens chefer 2007-08-29. Tyvärr fanns inte uppgift om hur man fått till detta men jag hopppas att man gick lagligt till väga.

2008-11-17 @ 22:06:22
Postat av: Jag

Jo, det stod att det finns möjlighet att göra avsteg från bestämmelsen om ­dygnsvila genom kollektivavtal på central nivå. Det kanske är något sånt ni har?!

2008-11-17 @ 23:10:27
Postat av: maritha

Usch blir så trött på alla tolkningar av lagen om 11 timmars dygnsvila....på min arbetsplats var det först så jäkla noga med att man inte tex fick börja 7 efter att ha jobbat till 21:30 pga att man var tvungen att ha den där dygnsvilan.Vi fick ett schema med över 30 olika turer pga det, blev ett himla liv och så efter ett halvår ungefär så hade några sett att man inte alls behövde följa det utan 9 timmar räckte, ett nytt schema igen med C och A tur efter varandra och nu efter indragningar av 4 tjänster så är man tillbaka helt med det "gamla" schemat, hör inte ens talas om EU-regler längre...är som dom aldrig funnits.....

2008-11-17 @ 23:26:01
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Jag

Håller med att det är tröttsamt men just här ville jag teoretisera ämnet

2008-11-17 @ 23:35:36
Postat av: Stig

Fast fortfarande är det ju ofta så, att "vi" tycker att det är ett problem, att personalen ska få vila enligt det tänkta förslaget.

Hm..vad säger man om det..tja det är alltså bara kverulans som ligger bakom, när man klagar på att vårdjobbet är tufft.

Så här är det ju oxå på min arbetsplats.

Inte undra på att det aldrig går att få till någon status på jobbet. Till glädje för arbetsgivaren och de män vars kvinnor har deltidsarbete på t ex hemtjänsten som komplement till "vård av frisk man i hemmet". Alltid ger det någon krona..

2008-11-18 @ 08:08:21
Postat av: Jag

Självklart ska vårdpersonalen och alla andra få vila...jag tror det finns "arbetare" i andra länder som har det betydligt tuffare än vad vi har. Gissar på vissa chaufförer som dessutom riskerar livet på andra (kan i och för sig vårdpersonal också göra). Jag blir bara trött på fjantande med kvartar och hos oss ska vi själva hålla reda på dygnsvilan när vi flexar också.

2008-11-18 @ 13:35:37
Postat av: Bella

Som pansjo får man vila/sova hur mycket och när som helst. Håll ut bara!=)

2008-11-18 @ 16:23:39
URL: http://bellapension.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0