Nattjobb

En av mina bloggläsare ska börja jobba natt efter nyår och ville höra lite om hur jag gör med mat, sova före och sova efter osv. Jag har ju jobbat natt ganska länge nu, närmare bestämt så "firar" jag 20 år som nattjobbare i maj nästa år. Jag började när minstingen var två år och i maj fyller han alltså 22.

En anledningen till att jag började jobba natt var som för många, barnomsorgen. Det var flera års väntetid för kommunal omsorg och egentligen ville jag inte ha någon heller. Vi löste det så att dagen efter mitt nattjobb fick barnens pappa vara hemma från sitt jobb till ungefär 12.30 som var en dräglig tid för mig att vakna på. Då gick jag upp och tog han dom barnen som till att börja med var sju, fyra och två år gamla.

Genom åren har jag sovit på olika vis men det sätt som passar mig bäst nu är att morgonen innan jag går på nattpasset sover jag ut ordentligt om jag kan och det kan bli till elva tolv-tiden. Vi brukar äta middag ca 17.30 och då äter jag ordentligt. Något lättare som sallad eller så duger inte.

Hos oss börjar vi antingen 20:00 eller 21:00 och slutar då 06:00 eller 07:00. Jag gillar bäst den tidiga turen och får oftast den också. I så fall kommer jag hem ca 06:20 för jag har väldigt nära till jobbet, i alla fall om jag cyklar vilket jag inte gör på vintern dock.

Under natten har vi inga schemalagda raster utan får ta rast när det passar för jobbet. För det mesta brukar det bli mellan 22.30 och 23.30 och då dricker jag kaffe och tar en medhavd smörgås + kanske en frukt. Sen jobbar vi vidare och runt 02-tiden tar jag numera en proteindrink av Anna Skippers sort. Det kan också eventuellt slinka ner en frukt till vid lämpligt tillfälle och ibland vankas det både det ena och det andra som tårta och annat kaffebröd men det tar jag då i anslutning till 23-fikat.

Jag har en oskriven lag för mig själv att allt kaffe ska drickas före tolvslaget. Nja, skulle det av någobn anledning inte varit möjlighet till rast tidigare så gör jag avkall på den lagen men det bör vara runt 12-snåret i alla fall.

När jag kommer hem äter jag något liknande en normal frukost och dricker ett par glas vatten. Klockan sju sover jag nog för det mesta och brukar sen vakna av någon konstig anledning runt just 13.40. Då har jag sovit 6,5 timmar och det brukar räcka. Sen kan det vara skönt att ligga kvar i sängen och kura men som sagt , lagom för mig är att sova 6-7 timmar. På sommaren händer det ofta att jag vaknar tidigare för då vill man ju bara ut i solen och njuta.

När jag vaknat äter jag något lättare och det är det stor variation på. Det kan vara någon rest eller något jag fixar till. Omelett brukar vara gott och sen är det jätteviktigt  för mig med en kopp kaffe eller två för att bli fit for fight igen.

Ska jag jobba ytterligare en natt så brukar jag vila en stund efter middagen och så löper det på. När jag jobbar helg har jag to-lö och då gäller det att jag inte sover för länge på söndagen för sen har jag en dagtur varje måndag och söndagnatten brukar vara lite kinkig för då har jag vänt på dygnet.....men det mesta går som jag brukar säga......i alla fall någon gång då och då.

Det är viktigt att inte glömma bort att dricka vatten annars kommer magkrångel som ett brev på posten. Jag brukar dessutom bli rynkigare om jag slarvar med vätskan men det försvinner när kroppen kommit i balans igen.

Jag lever ett ganska lugnt liv och jag prioriterar min sömn i samband med nattjobbet vilket inte alla andra gör och det är då som kroppen tar stryk tror jag. Att jobba natt för att man under många år ska stå på pass för att skjutsa barn i tid och otid och fungera som en serviceinrättning och därmed välja bort sömnen tror jag inte alls är bra. Någon gång då och då kan man slarva men i längden måste sömnen prioriteras. Dessutom har hela min familj tagit hänsyn till att jag sover på dagarna ibland, vilket också underlättar.

Kommentarer
Postat av: maritha

Tack så jättemycket, nu har jag nåt att gå efter iaf. Det känns tryggt att få råd av nån som har jobbat så länge, jag har jobbat nån enstaka natt förut när jag gått ut extra men det är ju inte samma sak som att göra det jämt så det känns lite nervöst, men det ska väl gå bra=).Jag kommer att göra 2 nätter i taget utom på helgerna då det är 3 nätter, sen har jag två nio dagars ledigt på 6 veckor, känns som det kommer att bli bra iaf=).

2008-11-26 @ 23:22:28
URL: http://marithape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0