Snart har jag väl inga läsare kvar men här kommer en uppdatering.

Nu har vi varit hemma en vecka och hämtat oss från vår turkietresa. Inte för att det var dramatiskt utan väldigt lugnt, soligt och trevligt men jag blir alltid lite psykiskt påverkad när jag har varit på solresa. Jag tror att det har att göra med att det var så fantastiskt med solen, värmen och hrliga bad i salta böljor och väl hemma igen inser jag att det dröjer säkert ett år till nästa gång. Inte blev det bättre av att det var iskallt när vi kom hem. På en vecka hade temeraturen sjunkit avsevärt och jämför man med temperaturen i Turkiet så var det minst 25 grader kallare här hemma.

Vi hade bokat in oss på en anläggning tillhörande Fritidsresor som var hur fräsch som helst. Vi hade också tagit högre rumsstandard så där var allt tip-top utom sängen som var stenhård. Bäddmadrasser har dom inte hört talas om tydligen eller också är det en hygienisk fråga. Det var en del vridandes och vändandes i sängen i alla fall.

Vi åkte kvällstid så innan vi hade installerat oss på hotellet var klockan nog närmare två på natten och vi hade nog druckit för lite så följande dag var vi helt slut. Det tog nog ett par dagar innan vi vant oss vid värmen, men skönt var det allt.......35 grader i skuggan och 31 grader i vattnet.................HÄRLIGT!!!


Utsikt från vår balkong, inte så tokigt alls.

Högst upp, tredje från höger är vår balkong.

Mums med turkisk mat....

Gott, gotti, gott gott..........

Turkisk dans

Magdans

Turkisk dans igen, men han snurrade så otroligt fort att det var omöjligt att få en bättre bild än så här.

Städerskans fina dekoration, gjord av handdukar.

Denna resa hade vi bestämt oss för att göra en utflykt hur varmt det än var och då var det Pamukkale som stod högst på listan. Det är ett naturfenomen som också kallas för bomullsslottet och varför förstår ni när ni ser bilderna nedan. Det var en väldigt lång bussresa dit 6 timmar dit och lika långt hem förstås så det blev en del stopp på vägen. Vid ett stopp fick vi komma in och titta i en Moské. Det var bara en liten ute på landet så det var ok. att komma in i den utan en massa krusiduller som det brukar vara. Skorna var det enda som vi skulle ta av oss och för övrigt fick vi gå in trots att vi inte hande skynken och långa kjolar.

Insidan av moskén


En vacker bonad på väggen

Meloner på ett lastbilsflak


Och till slut var vi framme i Pamukkale där vi verkligen fick lön för vår resa. Titta bara så otroligt vackert och annorlunda.



I Pamukkale fanns även Kleopatras bad som skulle göra en tio år yngre om man badade där så det var vi ju bara tvugna att göra. Gissa om jag blev både ung och vacker....... Från underjorden sipprade det upp kolsyra och svavelgaser så det kändes som att bada i vichyvatten med inslag av doften av ägg. På bilden längst ner kan man se hur det "bubblar" ovanför vattenytan. Det var en ganske ansträngande bussresa i värmen men det var helt klart värt det när vi var framme.



Ja nu är det bara att försöka göra det bästa av hösten och vintern här hemma i Sverige men det brukar ju gå och så kan jag drömma om näste resa till värmen...................

Kommentarer
Postat av: mammselen

1: Är du säker på att det var en riktig dansare? Jag tror att du har fångat en vålnad... ande...

2: Pamukkale. Häftigt. Jag har inte hört någon annan berätta om den platsen. Kleopatras bad påminner lite om Island. Mina eksem på händerna blev helt bra när jag hade tvättat mig i det svavelhaltiga vattnet en vecka.

2008-09-21 @ 17:28:24
Postat av: maritha

Jaha du så nu är du 40 år alltså....dit måste jag oxå åka, men vad händer om man åker dit varje år och badar blir man 10 år yngre varje gång?=)Härliga bilder är det iaf och en härlig semester verkar ni ha haft, ja förutom sängen då, men man kan ju inte få allt=).Det jag mest blir avundsjuk på är ju maten ...älskar all mat från Turkiet, Chile, Bosnien, Kosovo....jag nog f*n född i fel land=)

2008-09-21 @ 23:31:45
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag var också i Pamukkale när jag fyllde 50. Ung som 17 blev jag naturligtvis. Jag åkte själv i en slags taxi med fler personer, alla turkar. Det var en spännande resa. Välkommen hem!

2008-09-22 @ 18:17:37
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: Jag

Ja, jag tror absolut att jag är född i fel land...det är alldeles för kallt här och jag som älskar sol, värme och varma bad

2008-09-22 @ 22:21:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0