My baby drew up in a brand-new Cadillac........ (nostalgiinlägg)

Har precis tittat färdigt på Bingolotto där min gamle idol Svenne Hedlund var med och sjöng. När jag ser honom kommer jag ihåg min första skiva "Mot okänt land" och kan det ha varit 1967 kanske. Jag var 9 år och syrran och jag slogs om elefantbilderna ur Bildjournalen. Affischerna var så stora att man såg var enda por på sin idol. Vad jag kommer ihåg så hade vi Svenne, Benny och Lennart Helgland på affisch men den sistnämnde tyckte vi inte var snygg så han fick helt enkelt  inte sitta uppe på väggen. Sen hade vi ett himla sjå och mycket funderingar över Svennes så kallade puckel minns jag. Jag undrar hur många gånger just den skivan spelades innan nästa skiva blev inköpt. Jag kommer också ihåg hur vi njöt av Sunnygirl, och en Nicke Lilltrollskiva gick också varm tills vi kunde den utantill. Mossa mossa på er alla människobarn.......osv......

Lillbrorsan fick Televinkens trafikskola och den kunde man också utantill till slut. Det här för mig också osökt in på hur vi spelade in musik på kasettband genom mikrofon och man blev ju fullkomligt vansinnig om syrran kom in i rummet under en inspelning eller om hon befann sig i rummet och glömde bort sig och började prata precis under inspelning av någon favoritlåt. Då var det inte nådigt men jag tror inte det gick så lång tid innan vi hittade en sladd som passade och vi kunde ansluta bandspelaren till radion i stället för detta elände.

För pengarna jag tjänade på mitt första sommarjobb köpte jag mig en fin bandspelare av märket Telefunken och den använde jag nästan 10 år. Jag ser precis framför mig hur den stod i mitt studentrum på fönsterbrädan och gladde mig med dansbandslåtar. Gråt inga tårar med Thorleifs till exempel, och Flamingokvintetten och Tonix.........ja den listan kan bli lång men jag förskonar er från detta.

Mitt första sommarjobb förresten bestod i att vara på pastorsexpeditionen och skriva ner den senaste söndagens predikan för att sedan göra spritkopior att skicka  hem till av prästen utvalda församlingsbor och konfirmander som inte hade uppsökt kyrkan den söndagen. Spritkopiering var riktigt härligt måste jag säga. Det var värre att skriva ner allt på maskin utan att skriva fel däremot, men när det väl var gjort gick kopieringen som en dans och spriten rann om papperen. Idag hade det säkert varit varit ett förbjudet arbete för en 14-åring. Man hade nog varit tvungen att vara 18 år för att syssla med något så spritindränkt.

Apropå dans och dansband så skulle jag faktiskt vilja dansa till Lars Kristerz någon gång. Jag tycker att han som spelar keyboard och dragspel är så härlig (trean från höger)

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Här var det många fina minne med Hepstars, såg själv på bingolotto ikväll det var bra.

Kram Ingrid

2009-08-16 @ 23:43:44
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Jamen, Lars Kristerz åker väl land och rike runt... så det ska väl inte vara någon omöjlihget att dansa till det dansbandet.

Angående HepStars och Svenne Hedlund, så tycker jag så här: DÅ var han ju väldigt "snygg" och sjöng väldigt bra.

NU ser han likadan ut (konserverad?). Jag tycker inte att han är snygg. Och jag tycker att han sjunger samma gamla låtar. Trist, helt enkelt!

2009-08-17 @ 19:19:41
URL: http://mammselen.blogg.se/
Postat av: anna

visst är det härligt med nostalgitrippar, jag minns också när jag spelade in från Trax, och man fick spola tillbaka hela tiden för att slippa pratet...vilka minnen!

2009-08-17 @ 22:31:09
URL: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan
Postat av: Stig

Spritkopiering ja...det gjorde jag på BudC när jag lumpade.Jag minns att vi ofta var alldeles fnittriga o slamsiga när vi gick till markan.

Gratisfylla om något. Sedan fixade man till bättre ventilation o då blev jobbet tråkigare av någon anledning....

2009-08-18 @ 12:00:52
Postat av: maritha

Jag kommer ihåg när Hepstars var på Kopparbergs marken och spelade, efteråt var ala tjejer till Sven Larssons och beställde bilder på Svenne som fotografen på affären hade tagit, jag har kvar min bild än=). Lars Krizters är och spelar i Lindesberg nästa helg, men jag tycker att det räcker att ha sett dom på tv...tror inte jag skulle betala för att se och lyssna på dom=)

2009-08-18 @ 13:49:45
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: Jungfrun

Jo men jag vill dansa till Lars-Kristerz :0

2009-08-18 @ 13:58:53
URL: http://jungfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0