Semester - dag 10-11, onsdag, torsdag

Vi har varit i Stockholm och nästan gått benen av oss. Strax före nio tog vi våra cyklar och begav oss till stationen för att kliva på tåget till Stockholm. Jag hade två speciella ärenden under dagen, ja åtminstone ett jätteviktigt och det var att köpa ny bikini till resan i augusti. Jag har under ett antal år haft en bikini från Panos som jag trivts med något otroligt bra trots valkar runt midjan. Efter lite forskning på nätet så fann jag att exakt samma modell tillverkas fortfarande men nu i annat mönster och färg. Byxmodellen är lite högre men nedvikbar och det passar min mage som handen i handsken.

Kosan styrdes först till apoteket för att inhandla skavsårsplåster för mina nygamla ecco-skor skavde redan och sen vidare till Åhlens där bikinin ev. skulle finnas. Jo mycket riktigt .....och denna gång blev det ingen mönstrad utan en enfärgad turkos. Sen gick vi vidare mot NK för att "njuta omkring" på hushållsavdelningen och titta på alla exklusiva saker man skulle kunna ha i köket sam för att ta mig en titt på René Voltaires utbud av kryddor, bönor och annat nyttigt på livsmedelsavdelninigen. Jag köpte dock ingen för det var bara titta som gällde.

Vi hade planerat att besöka söders höjder så vi vände blicken mot södern och vandrade genom Gamla stan med avbrott för vaktparaden på slottet, besök i galleri Lena Linderholm och några andra mysiga affärer.

När vi var vid Slussen hade skavsårsplåstret hamnat på sned och blåsan hade brustit. När jag drog bort plåstret för att sätta på ett nytt följde hela skinnet över blåsan med och det sved som eld. Nu är det nog bara att åka hem eller försöka hitta ett par skor som är öppna bak tänkte jag, men när jag plåstrat om mig på nytt gick det drägligt att gå. Eftersom vi började bli hungriga blev nästa anhalt Hermans vegetariska restaurang som serverar massor med grön god mat i en jättemysig trädgård (om man vill). Rekommenderas varmt!    

När vi hade ätit tog vi oss till motsatta sidan av Söder för att hälsa på en släkting som snart blir 100 år. Hon blev såklart överraskad och tyckte det var trevligt med lite oanmält besök. Lite gott kaffebröd inhandlade vi på vägen dit också.

Jag som till varje pris ville uppleva "söders höjder" upptäckte att klockan började bli lite väl mycket för att verkligen få uppleva stadsdelen till fullo så vi vandrade Götgatan ner mot Gamla stan. Men efter vägen blev jag bara mer övertygad om att hit vill jag återvända så om knappt två veckor åker vi till Stockholm igen för att fortsätta utforskandet. Där var en annan stämning  vilket jag har hört om tidigare men inte förstått vad som menades då jag aldrig lyckats komma dit vid mina stockholmsbesök.

I Kungsträdgården köpte vi oss en kopp kaffe och lyssnade till reggaemusik från en scen där flera band uppträdde. Kaffet dracks sittandes på en vit träbänk placerad där till minne av Ted Gärdestad. Där fanns fler bänkar, också utplacerade till andra kända personers minne men vi hamnade på just Teds, som är en gammal tonårdidol till mig. På min vägg satt bilder med Ted Gärdestad och av någon outgrundlig anledning Janne Schaffer. Har för mig att jag tyckte han såg bra ut.........

Oj, jag glömde......vi besökte också Cornelis Vreesvijk-muséet i Gamla stan vilket var intressant. hans gamla gitarr stod där i en monter och en massa  bilder och tidningsurklipp var utplacerade runt om. En Holländsk familj hade skrivit i gästboken att de inte visste att Cornelis kunda sjunga på svenska. Det är ju lite kul.

Till slut när klockan var nästan 21 satte vi oss på en uteservering och tog en öl innan vi tog 22-tåget tillbaka till vår lilla stad.

Idag som var har jag bara vilat mig från gårdagen. Skavsåren börjar kännas mindre men jag har nog lite träningsvärk i benen tror jag. Jag har suttit ute i solen och lyssnat på pod-versionen av Sommar i min Mp3-spelare och nu ska jag ta mig en kaffetår på altanen om det går för myggen.




Och vår kisse som ska ut på kvällsvandring................

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Det verkat som en del orkar hur mycket som helst på sin semester. Själv vill jag inte göra någonting ansträngande... det gäller att ta till vara de sista lediga dagarna. Snart är det måndag. Ve och fasa...

Gillar den översta bilden, förresten...

2009-07-16 @ 23:12:18
Postat av: Stig

Hos mig hade det nog varit bilden med Schaffer som varit den självklara, om jag nu haft någon.

2009-07-17 @ 23:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0