Ont, det gör ont.....

Tro det eller ej men jag fick ett getingstick alldeles nyss och det också helt oprovocerat. Jag hade inte märkt att en slö geting promenerade på min fot men plötsligt stack det bara till och jag kunde konstatera vad det var jag känt. Den stack genom strumpan och när jag petat bort den ramlade den helt vimmelkantig på golvet varpå jag tog ett papper och spolade ner den i toaletten. Jag avskyr att ha ihjäl insekter men den där getingen hade nog inte långt kvar ändå.

För att lindra värken försökte jag med lite stark kortisonsalva direkt eftersom för många år sen när jag blev biten värkte det så jag blev nästan yr i huvudet. Jag vet inte om salvan hjälpte det minsta för nu går det rysningar genom benet och upp i kroppen.

När jag gick in på en egenvårdssida på nätet där det stod att vid allergisk reaktion ska man ringa 112 tyckte jag mig få både hjärtklappning, svullnad i tungan och lite yrsel men med egeninsikt om min hypokondri som jag dock aldrig söker för, stillade jag mig och lät äppelpajen gräddas färdigt i lugn och ro. Den ska jat trösta mig med i kväll.

Nu sitter jag här och känner mig inte sjuk i alla fall men för varje värkattack som kommer från sticket går det en rysning eller man kan faktiskt kalla det för en frysning, genom kroppen men som vi brukar säga "ont krut förgås inte så lätt".

Apropå ont krut......vet ni varifrån det uttrycket kommer? Det är helt enkelt en felöversättning från tyskan eller holländskan där det syftas på unkraut, vilket betyder ogräs. Konstigt att vi ändå har anammat det men uttrycket försvinner väl med tiden.

Nu ska jag vila foten........en bra anledning till att liggandes få lyssna på den bok jag håller på med för tillfället.

Kommentarer
Postat av: maritha

Usch för getingar, jag fick en under kjolen för några år sen och när jag satte mig så stack han mig på låret, det blev en vild krigsdans på gräsmattan kan jag lova...attans vad det svider Marken är alltid sista helgen i september numer, det ändrades för några år sen. Förut var det som du säger helgen som låg närmast Mikael men dom kom på att det kolliderade med Rättvik dom åren det var första helgen i oktober.

2009-09-30 @ 18:18:55
URL: http://marithape.blogg.se/
Postat av: fashionhaggan

fy, hoppas det går över snabbt, sockerbit på bettet sägs vara bra,

2009-10-01 @ 17:50:56
URL: http://www.fashionhaggan.se
Postat av: Ingrid

Vilken rackare som stack dig.. det var en elaking.

jag hade också spolat ner den i toaletten.

Hoppas du mår bra nu.

Kram Ingrid

2009-10-01 @ 20:21:11
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0